Rapporter
Ta del av spännande rapporter från Novus
Vi på Novus gör en rad egna undersökningar för att sprida kunskap i ett visst ämne. Här har vi samlat de rapporter vi skapat på eget initiativ.
Topp 100 klädvarumärken 2025 – som skapar habegär hos svenskarna
Habegär – varför älskar vi vissa varumärken mer än andra?
Vi har tagit fram svenska folkets topplista över de mest åtråvärda klädvarumärkena och vilka faktorer som ligger bakom. Ta del av rapporten för att ta reda på vilka som står högst i kurs och varför.
Novus Livsmedelsbarometer
Vi lever i en tid då mat diskuteras mer än någonsin förr. En ny kokbok kommer ut dagligen och vi omvärderar ständigt vår kost. Vårt beteendet ändras kontinuerligt eftersom trender och dieter styr, liksom nya kostråd tillsammans med en ständigt närvarande oro som får sin näring från alla debatter om kost. Vi har fått nya uttryck som ”hållbar kost”, ”flexitarianer”, ”matsvinn”, ”matskam” och ”närodlat”. Men hur påverkar detta oss som konsumenter? Lever vi som vi lär?
Novus Livsmedelsbarometer tar upp aktuella fenomen, trender och intressanta områden inom livsmedelssektorn. Syftet är att förstå och lära känna konsumenterna.
Första året Novus Livsmedelsbarometer lanserades var 2020. En del av frågorna är återkommande, så att vi kan följa utvecklingen över tid, andra frågor ställer vi för att följa upp en specifik trend eller liknande.
Det går att beställa rapporten tryckt eller digitalt. För prisuppgift och beställning kontakta Lena Rodén (lena.roden@novus.se).
Svenskarnas relation till klimatfrågan, hållbarhet och energi.
Sverige skall vara klimatneutralt 2045. Omställningen har inletts, engagemanget är stort och initiativen är många. Men vad tycker och tänker den svenska allmänheten när det gäller frågor om klimat, hållbarhet och energi?
I syfte att bredda samhällsdebatten inom områdena klimat, hållbarhet och energi, har Novus genomfört en undersökning som tar sin utgångspunkt i den svenska allmänhetens relation till dessa områden. Det är bara utifrån kunskap om allmänhetens inställning som vi har möjlighet att korrigera missuppfattningar, fylla kunskapsluckor, förändra beteenden och på sikt kunna nå Sveriges klimatmål.
Det går att beställa rapporten tryckt eller digitalt. För prisuppgift och beställning kontakta cecilia.dahlheim@novus.se. Du kan också boka en föreläsning i ämnet av oss.
Medieklimatet 2021
Medierna har varit i stor förändring de senaste tjugo åren. De nya digitala vanorna och aktörerna har satt stor press på traditionell media.
Perspektiv 2021
För femte året i rad genomförde Novus undersökningen bland boende i utsatta områden tillsammans med Stiftelsen The Global Village, arrangörerna av Politikerveckan i Järva. Undersökningen är genomförd med invånare i de 60 utsatta områden som finns i landet. Den innehåller även en undersökning med allmänheten, för att kunna jämföra de boende i utsatta områden med övriga invånare i landet. Nytt för i år är också en undersökning genomförd med chefer med personalansvar i privat och offentlig sektor.
AI är en samhällsfråga 
Tillsammans med addAI har Novus gjort en undersökning om AI ur några olika samhällsperspektiv. Rapporten bör ses som ett första steg för att kunna gräva djupare i frågor kring AI och samhällsutvecklingen.
Undersökningen handlar om den svenska allmänhetens syn på en framtid där AI slagit igenom på bred front. Om man t.ex. tror att framtiden kommer vara mer eller mindre demokratisk, om ens personliga data kommer bli mer eller mindre värd och om de stora teknikbolagens inflytande kommer vara större eller mindre. Vi har också undersökt frågor om inställningen till offentlighetsprincipen och AI i offentlig sektor, personlig integritet och vilken aktör man har störst förtroende för när det gäller att skydda ens personliga data.
Syftet med undersökningen har varit att bredda samhällsdebatten om AI genom att inkludera den svenska allmänhetens attityder i frågor av detta slag.
Vilka slutsatser kan vi dra av denna rapport? Kontakta oss gärna så berättar vi mer. Du kan också boka en föreläsning av oss, genom att kontakta Peter Blid (peter.blid@novus.se). Läs mer om våra föreläsningar i menyn till höger.
Utan kostnad. Levereras digitalt.
Klicka på rapporten nedan för att läsa digitalt, det går även att ladda ned rapporten.