Novus Coronastatus

Already at the end of January when the first case of Covid-19 was found in Sweden, we began to examine the public’s view of the disease,. We have ongoing updates since then, here we compile some of the studies on the subject. (the updates are in swedish)

Novus are at the center of the intersection of all important social players

Novus is one of the leading analysis and research companies based in Sweden. We are at the center of the intersection of all important social players, which means that we have a unique knowledge and insight into today’s rapid development and reality.

 

 

Our "Buses" make it easy to get new knowledge

Eleven opportunities to reach the public and specific target groups cost-effectively. Through our Buses, our customers share the starting cost of the survey by “riding” together and the survey bus runs every week.

New report: Climate, sustainability and energy

Sweden will be climate neutral by 2045. The transition has begun, the commitment is great and the initiatives are many. What do the Swedish public believe in and think about in these issues? (the report is in swedish)

- Nyheter

Jan Scherman ny styrelseordförande för Novus

Extraordinary General Meeting of Novus Group International AB was held on March 17, 2020 The following resolutions were made at the meeting: The AGM decided to elect Jan Scherman as new chairman of Novus The Board thus consists of 7 members: Jan Scherman (Chairman of the Board), Torbjörn Sjöström, Kristin Sjöström, Bertil Jacobson, Micael Dahlén, Murat Yigit and Suzan Engel.   Bertil Jacobsson, avgående ordförandes kommentar: ”Sedan mars 2010 har jag varit ordförande för Novus och dessförinnan suttit i styrelsen sedan företaget startades för drygt 13 år sedan. Det har varit stimulerande och mycket värdefullt för mig att vara med om utvecklingen av detta företag. Torbjörn Sjöström har under min ordförandetid lett Novus på ett ytterst förtjänstfullt sätt. Nu har jag bestämt mig för att tidpunkten är lämplig att lämna över ordförandeklubban och jag har själv under en tid aktivt sökt få Jan Scherman att efterträda mig som ordförande. Under en övergångsperiod fram till den ordinarie stämman i höst kommer jag att sitta kvar i styrelsen” säger Bertil Jacobson, avgående ordförande i Novus. Jan Scherman kommentar av valet som styrelseordförande: ”Uppdraget att vara styrelseordförande i Novus är för mig både hedrande och ansvarsfyllt i en tid då kunskapsförmedling blivit allt viktigare. Novus har alltid satt kvalitén i sina mätmetoder främst, vilket skapat den nödvändiga trovärdigheten i företagets undersökningar. Novus medarbetare och ledning med vd Torbjörn Sjöström i spetsen har gjort ett imponerade arbete samtidigt som konkurrensen ökat.  Detta har lagt en stabil grund för att nu utveckla affärerna ytterligare och ta nya initiativ där bolaget kan bidra med mer kunskaper till enskilda företag, branscher och organisationer inom både offentlig och privat sektor. Det är för mig mycket värdefullt att Bertil Jacobson, som under lång tid lett styrelsearbetet, kvarstår som ledamot i styrelsen ytterligare en tid. Bertils stora erfarenhet och viktiga  insikter är en garant för en god balans mellan utvecklingsarbete och kontinuitet. ” Torbjörn Sjöström ordförande i Novus största ägare och Novus VD ”Jan och jag har samarbetat mycket väl inom flera projekt under åren och att Jan nu valt att kliva in som ordförande är inte bara roligt utan kommer att vara en mycket god tillgång till Novus fortsatta utveckling. För vi är fortfarande bara i början på vår resa. Jan har precis den profil som vi sökt som ersättare till Bertil. En erfaren kunnig och nyfiken person, men ett högt anseende och ett brinnande engagemang inte bara för mediefrågor utan även demokratifrågor och näringslivsfrågor. Jag vill samtidigt tacka Bertil för den tid som varit, utan honom hade Novus och jag personligen inte klarat av att hantera den tragedi som grundare Alfs hastiga bortgång medfört. Bertil har varit en klok och stabil samarbetspartner under alla dessa år.” Om Jan Scherman Jan Scherman har varit vd för TV4-Gruppen under tio år. Dessförinnan programdirektör, chef samhälle och nyheter på TV4. Han har jobbat som journalist  på bl.a TV4, SVT och SR. Jan Scherman var efter TV4 bl.a på Aftonbladet och utvecklade deras tv-satsning. Han har haft en rad olika styrelseuppdrag som ledamot i IP-Only, Net1, CMore och TV4:s lokaltv-bolag TV4 Sverige. Och deltar aktivt i samhällsdebatten inte minst i frågan om mediernas utveckling. Jan Scherman är också ledamot i Korvakademien.     För ytterligare information vänligen kontakta: Torbjörn Sjöström, VD Epost: Torbjorn.sjostrom@novus.se Novus Group International AB

- Blogginlägg

Vad, Varför & Hur samt vikten av att vara oberoende

I dagarna blev det klart att ytterligare en PR byrå startar ett undersökningsföretag. Med denna inledning: ”Axiom Insight ska med en ny form av opinionsanalys bistå kunderna med att utforma budskap som mottagaren uppfattar, förstår och accepterar. Många andra undersöker VAD folk tycker men Axioms spets är att ta reda på VARFÖR folk tycker som dom gör och därmed skapa en effektivare kommunikation.” Hmm det låter bekant på något sätt. Ja just det Novus myntade begreppen VAD, VARFÖR & HUR 2016. För att visa att undersökningar faktiskt inte bara fokuserar på VAD utan affärsnyttan kommer när man svarar på VARFÖR och framförallt ger ledtrådar i HUR man gör något åt detta. För det är HUR som är frågan som förenar alla kunder. Hur får jag med kunder, hur når jag fram, hur vänder jag en negativ utveckling osv. Texten från 2016 finns att läsa här: https://novus.se/think-with-novus/blogg/vad-varfor-hur/ Men det är rätt intressant detta fenomen att PR byråer skall ha egna undersökningsföretag. H&H nu, men de följer trenden som Kreab började och Prime tog vid. Även Gullers körde detta ett tag. Vad säger det om undersökningsbranschen? Jo att den är en bra tilläggstjänst om man vill äga kunden. Att man i ett paket kan både ta fram åtgärdsplaner, strategier, PR material etc. som är relevanta och sedan kan man också visa om det funkat genom undersökningarna man levererar. Kunskap om mänskligt beteende är ovärderligt för alla som har med människor att göra. Förstår man inte sin målgrupp blir man lätt hemmablind. Det kan ju också kännas bekvämt att få hela paketet från samma leverantör. Men det öppnar upp för flera frågor som man som kund behöver ställa sig bl.a.: Kan jag lita på att undersökningen utgår från det som faktiskt skall undersökas? Kan jag lita på att undersökningen har ett utifrånperspektiv? Kan jag lita på att undersökningen verkligen tar fram den kunskap som är viktigast för kunden? Eller finns det en risk att man bara vill visa hur bra jobb man gjort? Att arbeta med PR och reklam för den delen är alltid ett stort mått av kreativ process. Det blir lätt att man inte bara övertygar kunden om det fantastiska man gjort, utan även sig själv och lägger sin själ i att bygga upp en bild och process hur man skall nå dit. Det största misstag vi ser inom organisationer och byråer är att man missar utifrånperspektivet. Jobbet går ut på att påverka omgivningen om sin fantastiska idé. Men det innebär också att man lätt vinklar sina egna undersökningar för att de skall spegla det inifrån perspektiv man lever i. Man utgår helt enkelt inte från de man skall undersöka utan från det man vill bevisa. Då gör man väldigt lätt stora fel och dessa slinker igenom hela vägen igenom systemet. Därför är Novus helt oberoende, vi har inga ekonomiska kopplingar med PR byråer, konsultföretag, managementbolag, reklambyråer, lobbyister eller andra. Även om vi kan leverera undersökningar till denna typ av aktörer precis som till slutkunder är det oberoende och utifrånperspektivet som är vårt fokus. Vi utgår från marknaden och människan. En undersökning är som mest värdefull när den levererar de obekväma sanningarna. T.ex. en förståelse VARFÖR en kampanj inte fungerar. VARFÖR kunderna sviker. VARFÖR väljarna lämnar. Men det krävs det att man är säker på att det inte finns några tvivel om undersökningsföretagets oberoende. Även om det vid första anblicken kan låta trevligt att köpa hela paketet. Kan det istället bli en dyrköpt läxa. Ett exempel från verkligheten var ett politiskt partis strategichef som sa till mig: ”Vi har precis fått en undersökning från vår PR byrå. Den visar att alla svenskar egentligen är sympatisörer till vårt parti. De vet bara inte om det ännu!” Vad har man gjort här? Jo man har utgått från allt bra som partiet vill åstadkomma och kollat hur många som är för det. Men vilket parti vill inte det? Vilket parti vill skapa en dålig framtid. Man hade helt missat utifrånperspektivet. Något som sannolikt ledde till rätt stor besvikelse när inte alla svenskar röstade på partiet. Vill man verkligen veta VAD man tycker. VARFÖR man gör det, och HUR man kan förändra sin situation, då skall man anlita ett helt oberoende undersökningsföretag som levererar kunskap till sina kunder. Sedan samarbetar vi gärna med kunden och de byråer kunden har. Men då kan man också som kund vara säker på att undersökningen är oberoende. Ett oberoende som inte bara är avgörande om man vill få ut en nyhet kring sin undersökning, utan ännu viktigare om man använder kunskapen undersökningarna ger i sitt strategiska arbete. Så inte kunskapen man tror sig fått visat sig bara vara värdelöst vetande. Sen kanske jag är gammaldags, för jag vill ha experter i alla tjänster jag köper in. PR byråerna är experter inom sitt område. Novus inom undersökningsbranschen. Vi håller oss inom vårt område och säkerställer att våra kunder får den kunskap de behöver där. Det skulle inte falla oss in att vara halvtaskiga PR konsulter. Även om det skulle ske inom en ”företagsgrupp” för det öppnar upp för osäkerhet och inre beroenden som man som kund inte vill ha. Tvivel om var lojaliteten faktiskt ligger. Det är förtroende vi arbetar med, tvivel kring oberoende inte ens finnas. Oberoendet måste var totalt. Torbjörn Sjöström VD Novus

Our Services

We are at the center of the intersection of all important social players – private and public. With our broad knowledge of how people think make it easier for companies, authorities and organizations to make difficult decisions.