Novus Livsmedelsbarometer 2021

Årsrapport 2021. Kontakta oss för prisuppgift och beställnig.

För alla som behöver förstå hur konsumenterna tänker kring mat och kosthållning är Novus Livsmedelsbarometer en mycket viktig rapport. Den tar upp aktuella fenomen, trender och intressanta områden inom livsmedelssektorn. 2020 lanserades Novus Livsmedelsbarometer och syftet är att förstå och lära känna konsumenterna. Det här är den mest omfattande livsmedelsbarometern i Sverige.

2021 års livsmedelsbarometer innehåller kunskap om:

Konsumenternas intresse och villighet att betala extra för specifika krav som exempelvis närproducerat, svenskt, ekologiskt, hälsosamt mm. Även i relation till olika produktkategorier.

  • Coronapandemins effekter. Allt från eventuellt ändrat beteende under pandemin till hur hemmajobb har påverkat kosthållningen. Vad tror man sig ta med sig i framtiden.
  • Hållbarhet och matsvinn.
  • Förpackningar.
  • Övrig kosthållning, den viktiga bakgrundsfrågan, förtroende för olika aktörer, vad som är viktigt när man handlar livsmedel mm.

…och många fler intressanta fakta.

 

Det här är andra året i rad som vi genomför Novus Livsmedelsbarometer vilket innebär att vi även kan göra jämförelser med föregående år, alltså innan pandemin. Rapporten kan med fördel användas för att ge dig/er en faktabaserad baskunskap om allmänhetens kunskap och attityder kopplat till livsmedel. Det är också en utgångspunkt som kan ge ledtrådar för strategisk utveckling, utveckling av kommunikation och för att sätta/definiera verksamhetsmål.

Här är några fakta från 2020 års rapport:

  • 27% av befolkningen äter en kost som kan betecknas som flexitariansk, där man i grunden äter en animalisk kost, men äter vegetariskt/veganskt någon eller några gånger i veckan.
  • Det är betydligt viktigare för konsumenterna att livsmedel som man handlar är närproducerat eller närodlat (74%) än att det är ekologiska (48%).
  • Anledningar till att man vill minska på animaliskt protein är det främst miljöskäl, sedan på grund av sin egen hälsa och därefter för djurens skull.

Det går att beställa rapporten tryckt eller digitalt. Rapporten förväntas vara klar i slutet av februari. För prisuppgift och beställning kontakta anna-lena.wihlborg@novus.se. Du kan också boka en föreläsning i ämnet av oss.

WEBINAR:

NOVUS LIVSMEDELSBAROMETER 2021 ÄR HÄR

Online event, fredagen den 12:e mars, kl. 08.30-09.30

Välkommen till ett livsmedelswebinar där vi presenterar ett smakprov från Novus Livsmedelsbarometer 2021.
Nu är det dags för andra året av Novus Livsmedelsbarometer. Det är en kvalificerad datakälla för den som behöver uppdaterad och ny kunskap om Sveriges matkonsumenter. Vårt syfte är att långsiktigt följa de svenska konsumenterna, vilka värderingar de har och hur de agerar i praktik och butik.

I årets rapport visar vi på en hel del intressanta skillnader jämfört med förra året. Bland annat ser vi att många svenskar har ändrat sin kosthållning under coronapandemin.

Presentation av Novus Livsmedelsbarometer 2021 sker av Anna-Lena Whilborg, seniorkonsult på Novus.

Anmälan:
 Via webblänk, klicka här. Länk till webinaret skickas ut dagen före.

Kontaktperson
Anna-Lena Wihlborg

Novus Stories

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.buttonlabel }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}