Novus Livsmedelsbarometer

Novus Livsmedelsbarometer 2022

För alla som behöver förstå hur konsumenterna tänker kring mat och kosthållning är Novus Livsmedelsbarometer en mycket viktig rapport. Den tar upp aktuella fenomen, trender och intressanta områden inom livsmedelssektorn. 2020 lanserades Novus Livsmedelsbarometer och syftet är att förstå och lära känna konsumenterna. Det här är den mest omfattande livsmedelsbarometern i Sverige.

Det här är tredje året i rad som vi genomför Novus Livsmedelsbarometer vilket innebär att vi även kan göra jämförelser med föregående år, alltså innan pandemin. Rapporten kan med fördel användas för att ge dig/er en faktabaserad baskunskap om allmänhetens kunskap och attityder kopplat till livsmedel. Det är också en utgångspunkt som kan ge ledtrådar för strategisk utveckling, utveckling av kommunikation och för att sätta/definiera verksamhetsmål.

Novus Livsmedelsbarometer för 2022 är uppdelad i två rapporter: en om traditionella livsmedelsfrågor som lanserades i slutet av februari och en om livsmedel och hållbarhet som lanseras i slutet av september. Rapporterna innehåller nyttig information om svenskarnas kosthållning, hur konsumenterna ser på livsmedelsmärkning, vad som är viktigt när man handlar livsmedel, en djupdykning i flexitarianernas liv, vad som ska till för att man ska äta mer vegetariskt eller veganskt, beteende under pandemin och vad man tar med sig när pandemin är över, förtroende för aktörer i livsmedelsbranschen och en massa annan information. Många av frågorna har Novus dessutom följt utvecklingen av under flera år och vi kan därför jämföra över tid för att kunna se hur de svenska konsumenterna resonerar 2022.

Vill du veta mer? Kontakta Anna-Lena Wihlborg på Novus.

Här kan du se ett utdrag ur årets rapport:

Livsmedelsbarometern – teaser 2022
Kontaktperson
Anna-Lena Wihlborg

Novus Stories

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: