Kvalitativa undersökningar

Djupare förståelse och flera dimensioner

Vill du inte bara förstå vilken typ av erbjudande dina kunder väljer utan också varför? Behöver du detaljerade idéer från dina medlemmar om hur organisationen kan förbättras? Funderar du över varför svenska allmänheten resonerar på ett visst sätt kring en specifik fråga? Ibland behövs en djupare förståelse kring varför vi människor gör eller tänker på ett visst sätt i olika situationer. Då rekommenderar vi ofta en kvalitativ undersökning.  

Syftet med en kvalitativ undersökning är att skapa förståelse och insikter med fler dimensioner kring hur människor resonerar ”mellan raderna” – att helt enkelt fånga det som inte sägs ”rakt ut”. Resultaten från en kvalitativ studie kan sedan användas för att driva ert arbete framåt, vare sig det handlar om att designa ett nytt erbjudande, förmedla kommunikation och kampanjer, eller skapa förändring internt. På Novus har vi lång erfarenhet av att jobba med kvalitativa metoder tillsammans med våra kunder. Vi skräddarsyr ofta en lösning som passar till just er fråga och rekommenderar kvalitativ metod efter behov.  

Behöver ni veta hur enskilda individer resonerar kring ett ämne? Har ni en komplex fråga som behöver utredas? Då kan ett antal djupintervjuer vara ett alternativ för att skapa ett bredare informationsunderlag och kartlägga attityder och åsikter. 

Vill ni utveckla något vidare tillsammans med era kunder, serviceanvändare eller medlemmar? Vill ni förstå vad som verkligen skapar ett beteende eller behov hos en viss grupp? Då rekommenderar vi ofta digitala (online) eller fysiska (på plats) fokusgrupper. Jämfört med att exempelvis genomföra individuella djupintervjuer, skapar fokusgrupper bättre förutsättningar för kreativitet och deltagarna inspirerar och stimulerar varandra att tänka utanför sina invanda banor och arbetar lösningsorienterat.  

Vill ni utforska en idé, ett koncept eller en produkt över tid tillsammans med era kunder, serviceanvändare, medlemmar eller intressenter? Då passar ofta ett insiktsforum bra, där de rekryterade deltagarna bjuds in till ett skräddarsytt diskussions- och aktivitetsforum på nätet under en längre pågående tid.  

 

Kontakta oss så ser vi till att ni få svaren på just era frågor och funderingar. 

Kontaktperson
Ida af Robson
Kontaktperson
Fanny Göterfelt

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: