Novus Sverigepanel – svenskarnas röst

Vi på Novus anser att en webbpanel ska hålla hög kvalitet och leverera tillförlitliga resultat. Men hur vet man var man ska börja?

Novus har svaret! Datainsamlingen är avgörande, om svaren inte speglar verkligheten spelar analysen ingen roll. Men vi tar det från början.

Slumpmässig rekrytering

Syftet med Novus Sverigepanel är att ge en representativ bild av oss som bor i Sverige och vad vi tycker. Idag består panelen av cirka 50 000 slumpmässigt rekryterade panelmedlemmar från Sveriges alla hörn och kanter som enligt Esomars riktlinjer besvarat minst en undersökning under det senaste året.

Vid rekrytering av vår Sverigepanel använder vi slumpmässiga urval, det vill säga inte självrekrytering. Det innebär att initiativet vid rekrytering alltid kommer från Novus – man kan alltså inte anmäla sig själv eller ”ansöka” om att få vara en del av vår panel.

Anledningen är simpel, vår panel ska leverera resultat som är riksrepresentativ i avseende bland annat ålder, kön, region och åsikter. Det är alltså viktigt för oss att full kontroll över urvalet för att upprätthålla vår höga kvalitet – men också för att kunna redovisa statistiska felmarginaler.

Val av metod

Alla undersökningar är unika och ska därför behandlas därefter. På Novus har vi både gedigen spets och bredd i vår kompetens och vet därför att Novus Sverigepanel kan vara substitut och komplement till andra metoder.

Vi hjälper er att identifiera rätt undersökningsmetod utefter era behov så ni ska ha störst möjlig nytta av undersökningen.

Novus Sverigepanel på djupet

Men visste du att vår panel innehåller mycket mer än så?

Vi har redan förklarat vikten av en bred panel som är riksrepresentativ, så har vi möjligheten att undersöka betydligt mer snäva målgrupper? Ja!

Novus har flertalet målgruppsspecifika paneler, inom ramen för Novus Sverigepanel finns även följande underpaneler som ger dig och ditt företag unika möjligheter att nå specifika målgrupper, här är några exempel på Novuspaneler:

Samtliga underpaneler har samma förutsättningar som vår övergripande Sverigepanel.

  • Storstadspanelen:

    Undrar du vad stockholmarna tycker om köer på Essingeleden? Eller vill ditt företag ta reda på vad göteborgarna tycker om spårvagnarna? Novus Storstadspanel kan ge svar på just detta!

  • Seniorpanelen:

    Är ni verksamma inom äldrevården och vill få ett kvitto på ert goda arbete? Eller vill ni få svar på vilka kommunikationskanaler som 65+ föredrar att använda idag? Med Novus Seniorpanel kan ni få svar på dessa frågor och ännu fler.

  • Novus Villa- och husägarepanel:

    Arbetar ni med solceller och vill se över intresset för dessa hos villaägare? Eller ni kanske jobbar med trädgårdsprodukter. Med Novus Villaägarepanel kan vi ge er svaren på 14 dagar!

  • Novus panel för unga vuxna:

    Vill ni attrahera unga vuxna till er arbetsplats och ställer er frågan vad som är attraktivt hos en arbetsgivare? Satsar er PR-avdelning på en ny kampanj och undrar hur unga vuxnas medievanor ser ut?

  • Novus Bilpanel:

    Är ni ett företag som köper/säljer bilar och vill få svar på vad en potentiell köpare prioriterar vid ett bilköp? Är det elbilar eller hybridbilar som är högst prioriterat? Är det viktigt med ett svenskt bilmärke? Finns det fördomar om utländska bilmärken?

  • Chefpanelen:

    Funderar ert företag på en nysatsning av ledarskapskurser eller chefsutbildningar? Hur ser chefer på hållbarhetsarbete? Är mångfald prioriterat bland chefer, ser det annorlunda ut inom olika branscher eller beroende på sektor?

Notera att det här bara är ett axplock av frågor och paneler som Novus Sverigepanel har att erbjuda, tveka inte att höra av dig!

För beställning av undersökning, hör av dig till din kontaktperson på Novus eller fyll i kontaktformuläret här.

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: