#2: Så hanterar du en kris
Är du redo för att hantera en kris?
Det har blivit dags för ett nytt nummer av Novus varumärkesbrev, den här gången med tema krishantering. Vi har bjudit in kommunikationschefen som äter kriser till frukost, Pia Rosin, och hon delar med sig av sina bästa handfasta råd. Vår egen varumärkesexpert Ieva Englund listar vad du behöver tänka på inför kampanjutvärdering och vi förklarar vikten av nylanserade Effektintyget. Dessutom får du reflektera över en viktig fråga.
Trevlig läsning!
”I kris finns inget utrymme att chansa”
Novus bjuder in Pia Rosin, kommunikationschef på Telenor. Pia har lång erfarenhet av krishantering för företag som är hårt granskade av media och investerare. I sin artikel berättar hon hur du bäst agerar när det ”hettar till” och hur företag kan medieträna inför en kris.
Läs Pia Rosins analys om hur du bäst kan hantera en kris här.
De agerar bäst i en kris – enligt svenska folket
Vi har frågat allmänheten vad de tycker om svenska företags, organisationers och myndigheters kriskommunikation. Vilka är egentligen bäst respektive sämst? Och vilken fråga är avgörande för att ditt varumärke ska bestå?
Nyfiken på svaren? Du hittar dem här!
Därför är det viktigt att mäta förtroende
Det har blivit dags för del #2 i Novus artikelserie ”10 varumärkesnyckeltal som alla borde mäta men som få gör”. Artikelserien är exklusiv för dig som prenumerant på vårt varumärkesbrev. Den här gången lyfter vår varumärkesexpert Ieva Englund vikten av att mäta förtroende.
Så utvärderar du er senaste kampanj på rätt sätt!
Går du i tankarna att utvärdera er senaste eller kommande kampanj? Vi har summerat de bästa tipsen till dig gällande vad du behöver tänka på innan du tar steget.
Kampanjutvärdering på en helt ny nivå!
Effektintyget visar att kundens marknadsföringsinsats har granskats och sammanställts av en oberoende och erfaren affärsanalytiker. Effektintyget skapar mer tyngd åt analysresultatet, vilket stärker värdet.
Läs mer om vår nya lansering här!
Behöver teamet ett kompetenslyft?
Sveriges Annonsörer har idag släppt 6 nya mikrokurser på Campus Marketing Online – plattformen för dig som vill lära dig mer om marknadsföring som ger effekt. Novus varumärkesexpert Ieva Englund är med och bidrar med utbildning i förtester och kampanjmätningar.
Du som medlem hittar kurserna här
Hoppas att du fått med dig lite mer kunskap inom området varumärke när du har tagit del av detta nyhetsbrev. I kommande nummer bjuder vi på ännu fler spännande möten, kunskapsartiklar, djupdykningar och tips från experter. Du kommer bland annat kunna läsa om hur du maxar ditt varumärkes ekonomiska värde.
Håll utkik i april, då nästa nyhetsbrev landar i din inkorg. Tills dess önskar vi dig varmt lycka till med din varumärkesresa och tveka inte att höra av dig till oss om du behöver hjälp eller vill veta mer om varumärken.
På återhörande!
Är du inte prenumerant på Novus Varumärkesbrev men vill bli, klicka här.