Maträtt som brinner för att illustrera om ditt varumärke kan tackla en kris

Är ditt varumärke tillräckligt stabilt för en kris?

Turbulenta tider kommer och går, men starka varumärken består. I månadens Novus bjuder in påminner Pia Rosin om hur viktigt förtroende är när krisen kommer. Det gäller att vara förberedd så man precis som Pia kan ”äta kriser till frukost”, addera sen bra självförtroende till mixen så har vi ett vinnande koncept att rulla ut för att hantera stormen.

Det kommer säkert inte som någon överraskning att nyfikenheten tog över än en gång. Vi frågade allmänheten vad de tycker om svenska företags, organisationers och myndigheters kriskommunikation. Det visade sig att bäst är myndigheter, nära hälften (49%) tycker att myndigheter är ganska eller mycket bra på att kommunicera vid kriser. Sämst är företag där en av fyra (25%) tycker att de kommunicerar bra och var tredje dåligt (29%).

FRÅGA: Hur bra eller dåliga anser du att svenska företag, organisationer och myndigheter är på att kommunicera vid kriser?

Vi bad också om exempel på vilka som är bra på kriskommunikation och vad dessa gör mindre bra eller skulle kunna göra annorlunda. Även här är myndigheter överlägset representerade, exempelvis Folkhälsomyndigheten och MSB.

”Jag tänker främst på MSB och Folkhälsomyndigheten som jag upplever är tydliga i sin information”

”Folkhälsomyndigheten gjorde ett jättejobb under covid. De vet inte vad som väntar men de står där och försöker ge så mycket info de kan. Fantastiska!”

Och det här ville man se mer av:

”Mer öppenhet och ärlighet.”

”Tydligare och mer i media”

”Presentera fakta, tidigt och tydligt”

Att ”tracka” sitt varumärke bidrar inte bara med nyckeltal för förtroende, kännedom och attityd, det är en game plan i både bra och dåliga tider. Det är viktigt att ha svaren på frågor som: Vilka behöver vår uppmärksamhet? Får vi fram vårt budskap? Och har vi trogna följare?

Så vad händer med förtroendet under en kris? Vår VD Torbjörn Sjöström sa en gång ”en missad undersökning under ett kritiskt skede kan inte göras om”. Det stämmer, men att mäta sitt varumärke bör även göras under stabila tider. Möjligheten att se hur pass stabilt ens varumärke är blir då extra tydligt. Dessutom känner du till ditt varumärkes styrkor och svagheter och kan kommunicera utefter. Här är självförtroende a och o och det kan vi hjälpa dig att bygga genom att ta fram svaren på frågorna som verkligen kan göra skillnad i din game plan.

Lovisa Brunnberg
Konsult Novus
lovisa.brunnberg@novus.se

Varje månad bjuder vi på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikation i form av Novus Varumärkesbrev.
Vill du ta del av det? Prenumerera här.

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: