Meny

Novus Livsmedelsbarometer

Novus Livsmedelsbarometer

Novus Livsmedelsbarometer är en oberoende kartläggning bland allmänheten som tar ett brett grepp om branschen som helhet, utan att vara specifikt beställd av ett livsmedelsföretag eller annan intressent. Undersökningen har genomförts under de senaste fem åren med syftet att belysa konsumenters viktigaste livsmedelsfrågor och vilka faktorer som påverkar våra köpbeslut i kassan.

Företag och organisationer inom livsmedelsbranschen kan nyttja rapporten som utgångspunkt vid exempelvis strategisk utveckling, kommunikation och för att definiera verksamhetsmål.

Vad är det som leder kunderna att välja just din produkt i livsmedelshyllan? Vilka faktorer värderas högst av konsumenter och när är man redo att betala extra för en produkt?

24/25 års rapport visar bland annat en ökad betalningsvilja för hållbara livsmedel och höjt intresse för näringsinnehåll. En ny fråga för årets rapport är synen på hälsosamma livsmedel. Längst ned på sidan kan du se ett utdrag från den senaste Livsmedelsbarometern.

 

Nya resultat visar att…

… Fler är villiga att betala mer för hållbara livsmedel

… Fler konsumenter vänder på förpackningen för att kolla på näringsinnehållet

… Tre av fyra anser att hållbara livsmedel är viktigt ur ett hälsoperspektiv (Ny fråga för 24/25)

 

Är du intresserad av Livsmedelsbarometern i sin helhet? Kontakta Helena Björck för att veta mer!

 

Kontaktperson
Helena Björck

Här kan du se ett utdrag ur 24/25 års rapport:

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: