#1: Vi ser närmare på reklamtrötthet

Novus första varumärkesbrev

Varmt välkommen till det första numret av Novus Varumärkesbrev. Vår önskan med detta återkommande nyhetsbrev är att sprida kunskap om varumärken samt ge utrymme för både fördjupningar och konkreta, enkla tips och råd. Vilka är de vanligaste misstagen, vad säger experterna och vilka trender är värda att följa? Vi kommer att möta många intressanta personer och företag som berättar om sin varumärkesresa, du kommer att få ta del av exklusiva mikroundersökningar och kunskapsartiklar samt mycket mer.

I detta nummer tittar vi lite närmare på reklamtrötthet. Vi testar konceptet split screen där tv-reklamen visas som en ruta samtidigt som programinnehållet fortsätter visas. Vi bjuder in kommunikationsexperten Mats Rönne som förklarar hur reklamen fungerar och så resonerar vi kring varför det är viktigt att vara gillad som varumärke.

Trevlig läsning!

Ett land som varumärke? Jajamän!

Novus har fått förtroendet att undersöka svenskarnas syn på Finland och de positiva resultaten läses av tydligt: Svenskar är intresserade och vill veta mer om Finland! Svenskarna positiva inställning till Finland ökar, krishantering och den gemensamma NATO-ansökan bidrar till den positiva inställningen.

Läs mer om Svenskars syn på Finland

Reklamtrötthet – vad är det egentligen?

I jakten på definitionen tar vi hjälp av svenska folket. Vem är bättre lämpad att förklara reklamtröttheten än de som faktiskt konsumerar reklam. Inte bara fick vi en utförlig förklaring av fenomenet, vi fick även en gedigen lista över faktorer som bidrar till reklamtröttheten.

Här har du hela listan

I jakten på den mänskliga uppmärksamheten

Vi noterade att TV6 använde en split screen-lösning för reklam som gjorde det möjligt för tittarna att följa innehållet även under reklampausen. Nyfikna som vi är, bestämde vi oss för att undersöka huruvida allmänheten noterade reklamformatet.

Läs mer om vad vi lärde oss!

 

 

Reklam fungerar på fel sätt. Eller?

Novus bjuder in Mats Rönne som har jobbat med marknadsföring, varumärken och kommunikation i snart 40 år för att reda ut vad det är som gäller när vi pratar om att reklamen inte funkar eller funkar på fel sätt. I sin artikel förklarar Mats vad man som marknadskommunikatör behöver göra för att vinna ledningens förtroende.

Läs här om en av Mats Rönnes största aha-upplevelser!

Låt oss prata om attityden

Gillande, liking, positiv attityd – kärt barn har många namn. Även om de flesta skulle hålla med att det är viktigt att ha koll på sentimentet är det långt ifrån alla som mäter det. Men varför är det viktigt och hur skapar du en positiv attityd till ditt varumärke? Novus påbörjar en artikelserie ”10 varumärkesnyckeltal som alla borde mäta men som få gör”. Varje månad utforskar vi fördelar och nytta med ett nyckeltal som vi vill lyfta extra.

Läs del 1 Varumärkesattityd i serien här

Hoppas att du fått med dig lite mer kunskap inom området varumärke. I kommande nummer kommer du bland annat kunna läsa om brand assets – vad är det och varför är de viktiga. Vi kommer att prata om skillnaden mellan varumärkesdifferentiering och urskiljbarhet, samt bjuda in en ny spännande gäst!

Håll utkik i mars, då nästa varumärkeshetsbrev landar i din inkorg. Tills dess önskar vi dig varmt lycka till och tveka inte att höra av dig till oss om du behöver hjälp eller vill veta mer om varumärken.

På återhörande!

Är du inte prenumerant på Novus Varumärkesbrev men vill bli, klicka här

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: