Novus nyhetsbrev juni 2024

Vi har samlat ihop våra senaste snackisar

Med sommar utanför fönstret är det semestrar i sikte, men det är mycket som händer innan dess! Vi har ett EU-val på söndag och efter det laddar vi om inför Almedalen. Novus har i vanlig ordning gjort en hel del undersökningar inför båda. Mer om det längre ner i brevet.

Vi har en hel del att berätta. Läs om hur Svensk Live samlade ihop livebranschen för en undersökning, om hur Novus jobbar med AI och vår undersökning om vad svenska folket anser om användandet av AI-genererat material i olika sammanhang. Novus VD Torbjörn Sjöström har blivit omvald till styrelsen i Gallup International och sist men inte minst lite poddtips!

Med det önskar vi er en trevlig läsning, lyssning och en härlig nationaldag!


Livebranschen och Novus – att mäta och utveckla ett arbetsgivarvarumärke

Svensk Live arbetar för att stötta och utveckla livemusiken i Sverige och samlar över 300 arrangörer runt om i landet. I samarbete med Novus och ett antal medlemsarrangörer har Svensk Live under våren 2024 tagit tempen på den svenska livebranschen.

Lina Karlsson rådgivare på Novus säger: ”Det här projektet har varit väldigt givande och lärorikt också för oss på Novus. Att genomföra en undersökning där flera parter ska involveras och bli nöjda, och inte ta del av varandras resultat kräver samarbete, lyhördhet och utanför boxen-tänk.”

Läs kundcaset här…


AI – så implementeras det på Novus

Novus har en lång historik av att använda olika AI-lösningar som hjälp i vårt arbete. Genom att dra nytta av språkmodeller, maskininlärning och generativ AI i våra processer har vi kunnat effektivisera vår verksamhet och öppnat upp nya möjligheter för kreativ storytelling.

Läs om hur vi använder AI som ett verktyg…


Kan AI vinna svenskarnas förtroende?

AI-producerat material blir allt vanligare inom reklam och kommunikation, samtidigt som den svenska opinionen om AI-genererat material inom reklam och kommunikation idag är övervägande negativ. Detta har visar en undersökning Novus nyss utfört och Ieva Englund, Client Development Advisor ger er en analys av resultatet på bloggen.

Läs om svenskars inställning till AI-genererat material…


Är du intresserad av Varumärkesrelaterat innehåll?

Prenumerera då även på Novus Varumärkesbrev som ger värdefulla insikter kring hur du kan påverka ditt varumärke. Varje utgåva bjuder på spännande möten, kunskapsartiklar, djupdykningar och tips från experter.

Här får du ett smakprov på innehållet…


Novus VD omvald i Gallup Internationals styrelse

Novus VD Torbjörn Sjöström omvald som ledamot av den operativa styrelsen för Gallup International. I maj i år var det den 76:e gången som medlemmar i Gallup International möttes upp för årsmöte. Asien stod på tur att vara värd och Kuala Lumpur blev platsen.

Något som gör Gallup International unikt är att det är ett nätverk av ”kunskaps entreprenörer”, vars affär är att sprida tillförlitlig kunskap. Medlemmarna i Gallup International känner till både den metodik som krävs för att göra tillförlitliga undersökningar och de kulturella skillnaderna som spelar en roll i förståelsen av undersökningsmaterialet.

Läs mer om årsmötet och om Gallup International här…


Så kan Novus hjälpa dig i Almedalen

Behöver du underlag till ett panelsamtal eller extra tyngd till en presentation i en eller flera frågor som du driver i Almedalen? Det finns fortfarande tid att ta fram material och undersöka vad svenska folket svarar i frågan. Flera av oss på Novus kommer att vara på plats i Visby för att stötta våra kunder.

Kontakta din rådgivare på Novus eller om du inte ännu har någon så kontakta lena.roden@novus.se.

Du hittar oss här…


Novus undersökningar inför EU-valet

Eu-valet är bara runt hörnet och såklart har Novus gjort en hel del undersökningar i samband med det. Vi har vår EU-väljarbarometer och sedan har vi även undersökt Förtroendet för EU-kandidaterna, viktigaste EU-frågan samt vilka partier som anses ha bäst EU-politik. Undersökningarna gör vi i egen regi och delar med allmänheten och media där vi har ett samarbete med GP och i TV4.

Här hittar du våra EU-undersökningar…


Senaste avsnitten i Novus podd

Sanity check är Novus egen podcast där vi vrider och vänder på dagsaktuella fenomen. I varje avsnitt har Torbjörn Sjöström bjudit in en gäst och samtalet kan ta vägen vart som helst

Jeanette Fors-Andrée

Hon är en erfaren krishanterare och medierådgivare med över 20 års praktisk erfarenhet. Genom sin verksamhet hjälper hon organisationer och högt uppsatta chefer att navigera genom förtroendekriser och mediedrev.
I avsnittet behandlas bland annat hur viktig seriös journalistik är, vilka konsekvenser som kan uppstå när konsekvenstänket inte finns på nyhetsredaktioner, vilka tillvägagångssätt som kan användas vid en kris och det snabba medieklimatet.

Lyssna på avsnittet här…

Mats Georgson

Med en lång erfarenhet inom marknadsföringsvärlden hittar vi idag Georgson i rollen som VD för Georgson & Co samt CMO på Limebook – där en del av fokuset ligger på att hjälpa företag att se sig själva utifrån och vad som kan förbättras när det kommer till att strukturera och prioritera de strategiska frågorna. Här får vi föra en vid bredd av frågor – bland annat: Hur fungerar varumärken? Hur bygger man det på bästa sätt? Hur kan man som företag differentiera sig?

Lyssna på avsnittet här…


Är du inte prenumerant än men vill bli?

Har du fått brevet vidarebefordrat till dig, men vill ha det direkt i din inkorg nästa gång?

Klicka här för att prenumerera på våra nyhetsbrev…


Kontakta oss…

…om du vill ha mer information eller har frågor om oss eller en undersökning du vill göra.

Kontakta oss här…

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: