Novus Nyhetsbrev februari 2024

Vi bjuder på en blandad kompott av läsning!

Hos oss är det ena dagen inte den andra lik. Vi är inne på alla möjliga ämnen samtidigt, vilket speglar sig som bäst i det här brevet. Här får ni bland annat läsa om hur Novus hjälpt hälsokedjan Life i sitt arbete med att stärka förmågan att attrahera nya kunder och öka betalningsviljan, Novus rådgivare Peter Rosin skriver om bedrägligt beteende i självrekyterade paneler och två undersökningar har presenterats på två viktiga evenemang. Ytterligare två färska undersökningar finns att gräva sig ned i – hur enkelt är det för svenskarna att använda de/dem – och hur ser svenskarna på kungen och monarkin – här är svaren!


Life och Novus: Framväxten av ett stärkt varumärke

Hälsokedjan Life presenterade ett problem som de behövde Novus hjälp med, det handlade om att fördjupa sin förståelse kring deras varumärkesposition och konkurrenternas styrkor på marknaden. Novus angrep detta genom att analysera konsumenternas bakomliggande drivkrafter, vilket har bidragit med insikter till Life, som stärker deras möjlighet att attrahera nya kunder och öka betalningsviljan.

Läs kundcaset här…


Vikten av att ha kontroll över rekryteringen av panelmedlemmar

Vår rådgivare Peter Rosin har Premiärbloggat! Med lång erfarenhet från branschen skriver han om de kvalitetsproblem han sett inom självrekryterade paneler.

“Genom att tillåta självrekrytering till sin panel öppnar man upp för problem. Mycket av de problem som finns inom datainhämtning i undersökningar bottnar i att man inte har kontroll över sin rekrytering.” skriver Peter Rosin och om hur det bidragit till bedrägligt beteende i självrekyterade paneler.

Läs mer om våra undersökningar i utsatta områden…


Kan de skilja på dem – undersökning om kunskapen kring de/dem

På uppdrag av språktidningen har Novus tittat närmare på svenskarnas användande av de/dem i skrift. Resultatet visar att drygt sex av tio svenskar (63%) tycker att det är enkelt att göra rätt på de och dem när de skriver, medan drygt en av tio (12%) tycker att det är svårt.

Läs mer här och testa dig själv med sex testmeningar!


Så ser svenskarna på Kungen och monarkin

Är kungen en bra representant? Bör vi ha monarki i Sverige? Vem från kungahuset vill man helst ta en fika med? På uppdrag av SvD har Novus tittat på just detta.

Ta del av resultatet här!


Stora PR-dagen

Den tredje upplagan av Stora PR-dagen gick av stapeln den första februari, en årlig sammankomst organiserad av Svensk PR. Årets evenemang genomsyrades av temat: “Sanning, lögn och konsekvens! Hur stärker man förtroendet när demokratin hotas?”. På plats var Novus vd Torbjörn Sjöström och presenterade undersökningen ”Desinformation och demokrati”, som belyser hur svenskarna ser på ”fake news” och om demokratin kan hotas till följd av detta.

Läs mer här…


Bright Green Summit 2024

I slutskedet av januari genomfördes Bright Green Summit – en konferens som American Chamber Of Commerce ligger bakom. Det dagslånga arrangemanget lyfter fram möjligheter och fungerar som en plattform för samarbete mellan olika branscher, regeringar, akademier och samhället. Novus är stolt medsponsor och befann sig på plats under hela konferensen – där VD Torbjörn Sjöström fanns med på scen och presenterade Novus klimatrapport.

Läs mer här…


Är du inte prenumerant än men vill bli?

Har du fått brevet vidarebefordrat till dig, men vill ha det direkt i din inkorg nästa gång?

Klicka här för att prenumerera på våra nyhetsbrev…


Kontakta oss…

…om du vill ha mer information eller har frågor om oss eller en undersökning du vill göra.

Kontakta oss här…

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: