#10 Vi bjuder på julstämning

Vi bjuder på julstämning!

Vi tar en tillbakablick på året i vår egen årskrönika och riktar sedan blicken mot 2024 tillsammans med gästskribenten Hanna Riberdahl på vår blogg. Lina Karlsson sprider julstämning genom att fördjupa sig i Jultomtens varumärke. Avslutningsvis vår julklapp – de sista två nyckeltalen i vår serie 10 varumärkesnyckeltal som alla borde mäta men som få gör. I sann julhelgsanda avslutar vi självklart brevet med ett litet rim.


En djupdykning i årets händelser och trender

Nu lämnar vi 2023 bakom oss och tar avstamp mot en spännande framtid. Men innan vi gör det kommer nu en tillbakablick med olika händelser, berättelser, infallsvinklar och röster från några av våra medarbetare.

Läs Novus årskrönika 2023…


Hanna Riberdahl blickar mot 2024

Återigen har Novus bjudit in en spännande gäst för att gästblogga!
Den här gången delade Hanna Riberdahl, VD för Sveriges Annonsörer och mottagare av utmärkelsen Årets Branschpersonlighet 2022, med sig av sina tankar kring framtiden för varumärke och kommunikation.

Till Hanna Riberdahls framtidsspaning…


Varumärkescheck av Julens Hjälte: hur stark står sig Tomtens magi 2023?

Hur mår Jultomtens varumärke idag? Är han på dekis eller är han mer relevant än någonsin? Och vilka spontana associationer får man till Jultomten egentligen? Är det snällhet och mys, eller tänker man på läsk och prylar? Vi på Novus frågade svenska folket om saken för att ta tempen på Jultomten. Lina Karlsson, Client Advisor på Novus skriver på bloggen.

Hur står sig Jultomten? Läs här…


Nyckeltalsserie – popularitet

Varumärkespopularitet är av avgörande betydelse av flera skäl. Först och främst signalerar hög popularitet en betydande grad av mentalt fäste. Men hur kan man uppnå detta? Genom att lära sig om strategin som fokuserar på varumärkespopularitet genom tre centrala element.

Läs om Popularitet här…


Prisuppfattning

Att förstå kunders uppfattning av priset är lika viktigt som priset i sig. En välformulerad prissättningsstrategi går bortom att bara fastställa priset – den innefattar varumärkesperspektivet och analyserar noggrant de faktorer som påverkar kundernas syn på priset.

Läs hela nyckeltalserien här…


Varumärkets gåtor äro många
Hur vet man att vi engagerar den målgrupp vi vill fånga?
Varför är de som sett vår kampanj så få?
Och om vi byter logga, vad händer då?

Ja, varumärkenas värld är synnerligen brokig
Och alla dessa KPIer, inte konstigt man blir tokig!
Hur vet man om ens marknadsbudget räckt?
Hur vet man om kommunikationen uppnår önskad effekt?

Ibland kanske det känns som att man bara vill ge upp
När marknadsandelen aldrig växer, det är så man får krupp
Jo, det finns många frågetecken att räta
Men det finns en lösning – och det är att mäta!
Det gäller vartenda varumärke, stort som smått
… att det är svårt att växa om du inte har koll på dina mått

För att veta var man ska springa måste man veta var man står
Så vårt råd till dig – ge ditt varumärke en julklapp i år
Bjud det på en hälsocheck, kolla hur det mår!
Vi på Novus hjälper gärna till
På resan mot att ta ditt varumärke dit du vill

God jul önskar Novus varumärkesgrupp

Har du frågor som rör varumärke eller kommunikation?
Kontakta oss här: varumarke@novus.se

Är du inte prenumerant på Novus Varumärkesbrev men vill bli, klicka här.

 

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: