#8: Varumärket i organisationer
Vi belyser värdet i det offentliga varumärket
Fokus för månadens brev ligger på erfarenheter om hur organisationer kan stärka varumärket. Vi utforskar strategier för att forma och stärka ditt varumärke genom att se det från en ny synvinkel. Vidare undersöks hur din målgrupp upplever ditt varumärke och hur du kan maximera upplevelsen. Denna fortsättning inkluderar även intressanta insikter från experter och praktiska exempel, såsom en intervju med Mimmi Gibson om att forma Gotland som en attraktiv destination och strategier för att öka fackligt medlemskap bland unga. Dessutom tar vi en närmare titt på Novus frukostseminarium – som hade fokus på reklameffekt och kampanjutvärdering. Där delade SOS Barnbyar med sig av sina erfarenheter och utvärderingar.
Med glada hälsningar,
Varumärkesgruppen
Novus bjuder in Mimmi Gibson
I en intervju med Mimmi Gibson, Näringslivsstrateg för Attraktionskraft och marknads- och varumärkesansvarig för Region Gotland, fick vi en inblick i hennes arbete med att forma Gotland som en attraktiv destination. Vilka utmaningar finns i arbetet? Hur ser hon på sin tid på Region Gotland? Och vad låg bakom den prisbelönta kampanjen ”Sveriges fulaste gräsmatta?”
Till intervjun med Mimmi Gibson…
Hur kan facket öka intresset för medlemskap bland unga?
Novus har förmånen att jobba tillsammans med många fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer – en gemensam utmaning för många är hur man ur olika perspektiv ska nå och attrahera unga. Här är några insikter som kan inspirera i detta arbete ur en kommunikationssynpunkt från Per Fernström – Strategic Advisor.
Läs artikeln om intresset för fackligt medlemskap bland unga…
Det offentliga varumärkets vara eller icke-vara, är det verkligen frågan?
Debatten om lämpligheten i att offentliga organisationer (såsom kommuner, myndigheter eller andra förvaltningsinstanser) i allt större utsträckning ägnar sig åt varumärkesarbete blossar upp med jämna mellanrum. På vilket sätt är det egentligen ok för offentliga organisationer att ägna sig åt varumärkesvård eller kommunikation? I vilken omfattning? Och varför är ämnet så laddat?
Nyckeltalsserie – upplevelse
I denna fortsättning av vår artikelserie, kommer vi att dyka djupare in i ämnet och utforska olika strategier för att forma och stärka ditt varumärke genom att betrakta det från en ny synvinkel. Hur upplevs ditt varumärke av din målgrupp? Och vart börjar man för att maximera upplevelseeffekten? Vi har kommit till nummer sju i vår serie ”10 varumärkesnyckeltal som alla borde mäta men som få gör”.
Seminarium – reklameffekt
Novus är stolta över att framgångsrikt ha genomfört ett frukostseminarium med fokus på reklameffekt. Seminariet belyste Novus omfattande erfarenheter inom kampanjutvärdering och tog upp frågor som varför mottagandet av olika kommunikationsinsatser kan variera så betydligt, och vad som sker i konsumenternas sinne när de antingen välkomnar eller ogillar reklammeddelanden.
Tack för att du tog dig tid att läsa vårt nyhetsbrev. Vi hoppas att du har funnit det inspirerande och givande. I oktober kommer vi djupdyka i ämnet offentliga varumärken. Ska man som en offentlig institution ens lägga tid och resurser på att bygga sitt varumärke? Hur bygger man anseende och vilka fallgropar ska undvikas? Vi hörs snart igen.
Har du frågor som rör varumärke eller kommunikation?
Kontakta oss här: varumarke@novus.se
Är du inte prenumerant på Novus Varumärkesbrev men vill bli, klicka här.