2025 #3: Framgångsrik kommunikation, avgörande trender och varumärkesursprung
Sista brevet före sommaren
– om framgångsrik kommunikation, avgörande trender och varumärkesursprung
Innan vi alla checkar ut för välförtjänt ledighet vill vi bjuda på ett sista nedslag i varumärkets värld. I detta brev möter du ett museum som tänker nytt kring kommunikation genom sociala medier, du får läsa en krönika om den avgörande skillnaden mellan fads och trender och så tittar vi närmare på färska insikter från en ny Novusundersökning. Den visar att ursprungslandet spelar stor roll i svenskarnas köpbeslut, av flera anledningar.
Vi hoppas att det här brevet ger både eftertanke och inspiration att ta med sig ut i sommaren.
Trevlig läsning och glad sommar!
Novus bjuder in Jonas Lindwall
Vi har mött Jonas Lindwall, intendent på Livrustkammaren, i ett samtal om hur Sveriges äldsta museum skapat en stark digital identitet genom en blandning av historia och relaterbar humor.
Läs mer om hur muséet vågat sticka ut från mängden genom metoden ”lärandets tre länkar”.
Läs Jonas Lindwalls blogginlägg här…
Att förstå och identifiera trender
I ett konstant informationsflöde är det lätt att dras med i det som känns nytt. Men att bygga ett varumärke som håller över tid kräver förståelse för målgruppen och förmågan att lyssna snarare än att ropa högst.
Läs Elsa Stolpes blogginlägg här…
Varumärkesursprung: made to matter? av Ieva Englund
En nyligen genomförd Novusundersökning visar att ursprungslandet spelar stor roll i svenskarnas köpbeslut. För många handlar det om mer än produktens kvalitet, utan värderingar, förtroende och kulturell relevans.
Läs Ieva Englunds blogginlägg och ta del av resultaten här…
Varför ser man inte ert varumärke som valbart trots hög kännedom? Varför väljs er konkurrent framför er?
Efter sommaren lanserar Novus ett nytt varumärkeserbjudande – Brand Leak. Det bygger på en kvalitativ metod som ger er direkta insikter i hur målgruppen resonerar. Ni får tillgång till nyckelpersoner i er målgrupp och framförallt: konkreta svar på vilka hinder som finns och hur ni kan övervinna dem.
Vill du veta mer? Kontakta Elsa Stolpe varumärkesspecialist på Novus, elsa.stolpe@novus.se
Missa inte Novus Brand Shuttle!
Hur vet du egentligen hur ditt varumärke mår just nu? Med Novus Brand Shuttle får du ett snabbt nuläge: Hur många känner till ditt varumärke och vad väcker det för känslor? Du får ett styrkeindex, insikter om kännedom, attityd och en tydlig bild av var du står i dag. En perfekt startpunkt för att kunna fatta smarta beslut framåt.
Läs mer om hur det funkar här…
Trevlig läsning!
Hälsningar från Novus Varumärkesteam.
Har du frågor som rör varumärke eller kommunikation?
Kontakta oss här: varumarke@novus.se
I Novus Varumärkesbrev bjuder vi kontinuerligt på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikation. Vill du ta del av det i realtid? Prenumerera här.