Topp 100 klädvarumärken 2025 – som skapar habegär hos svenskarna
Habegär – varför älskar vi vissa varumärken mer än andra?
6 av 10 svenskar har minst ett klädvarumärke som väcker ett starkt habegär. Men vad ligger egentligen bakom den här attraktionskraften? Och vilka varumärken är mest eftertraktade?
I jakten på kunskap om de emotionella banden mellan varumärke och konsument har Novus genomfört en metodstudie där svenska konsumenter fått reflektera över sina favoritklädmärken. Syftet med studien var att identifiera de varumärken som väcker störst habegär och utforska vilka faktorer som ligger bakom detta.
Attraktionskraft som håller
Resultatet visar att vinnarlistan, som är rangordnad efter flest antal omnämningar, domineras av klassiska och väletablerade varumärken med lång historia. Dessa märken kännetecknas av en förmåga att kombinera tidlös design och hög kvalitet med fortsatt relevans över generationsgränser. Det väcker intressanta frågor om hur äldre, ikoniska varumärken lyckas behålla sin attraktionskraft i en tid där konsumenter ofta söker det nya och unika.
Nu erbjuder vi en möjlighet att ta del av rapporten som ger en övergripande bild över både statistiken och de bakomliggande drivkrafterna – en värdefull resurs för dig som vill förstå vad som skapar habegär i dagens konsumentlandskap. Oavsett om du arbetar med marknadsföring, varumärkesstrategi eller produktutveckling presenterar denna rapport konkreta insikter som kan vägleda strategiska beslut.
TOPP 10 klädvarumärken som väcker habegär hos svenskarna
-
- Fjällräven
- Levi’s
- Gant
- Adidas
- Peak Performance
- Ralph Lauren
- H&M
- Nike
- Tiger of Sweden
- Haglöfs
Få tillgång till hela Novusundersökningen och rapporten
Vill du veta mer om vilka varumärken som står högst i kurs och varför? Läs hela rapporten för att få tillgång till den fullständiga Topp 100-listan med tillhörande analys och djupdykningen i statistik, åldersskillnader och bakomliggande motiv, samt identifiera vilka faktorer som driver habegär inom modeindustrin och respektive grupp.
Rapporten kostar 5 000: – exkl. moms och du kan beställa den direkt via formuläret nedan. För dig som befintlig kund hos Novus hänvisar vi till din kontaktperson hos oss för en kostnadsfri tillgång till rapporten.
För köp av rapporten fyll i formuläret:
Här kan du ta del av de första 8 av totalt 40 sidor i rapporten:
Om undersökningen
1 000 slumpmässigt utvalda svenska konsumenter i åldrarna 18 till 84 år har fått besvara på frågor som undersöker deras eventuella favoritklädmärken. Åldersgrupperna är uppdelade på åldrarna 18–34 år (unga vuxna), 35–49 år (yngre medelålder), 50–64 år (övre medelålder) och 65–84 år (seniorer).
Intervju med Fjällräven – Toppar Habegärslistan
Fjällräven hamnar på första plats och väcker störst habegär hos flest svenskar 2025. Novus har intervjuat VD Martin Axelhed om varumärkets förhållningssätt för att förbli ett tidlöst varumärke.