#7 Om varumärkets utbytbarhet

Välkommen till Novus kunskapsseminarier!

Vi ser fram emot en höst full av spännande aktiviteter. I detta nyhetsbrev presenterar vi två exklusiva seminarieinbjudningar. Vi fortsätter vår resa genom nyckeltalsserien och riktar nu vår uppmärksamhet mot ett nästa mått som sällan används, men som alla borde ha insikt om. Här bjuder vi även på ett experiment där vi testar detta nyckeltal på tre välkända och starka varumärken. Dessutom skickar vi med en reflektion kring hur du hittar en lönsam genväg till era tillväxtsegment: segmentering!

Med glada hälsningar,
Varumärkesgruppen


Frukostseminarium om reklameffekt: Vad uppnår vi med positivitet? 
Tisdagen den 24 oktober: 8.00 – 9.30

Novus delar värdefulla insikter från de senaste årens reklamutvärderingar och lyfter fram de mest förekommande fallgroparna. Vi hälsar särskilt välkommen SOS Barnbyar – en kund som på ett positivt sätt utmärkt sig med sitt senaste reklamkoncept och visat klokskap i att säkra sina reklam-
investeringar i förväg. Intresserad av reklameffekt


Lunchseminarium om AI: Leker vi med elden?
Onsdagen den 11 oktober: 11.45-13.00

Kommer AI utplåna mänskligheten eller rädda oss alla? Och borde vi lägga mer fokus på hur vi ska reglera AI?

Välkommen till ett seminarium där en ny och tidigare opublicerad opinionsundersökning om svenskarnas syn på AI presenteras. Seminariet arrangeras av Narva Communications och Novus. Intresserad av AI…


Segmentera mera! – En vinnande och lönsam genväg till dina tillväxtsegment
Alla lyssnar inte på samma argument eller har samma behov, alla triggas inte av samma saker. Det spelar ingen roll vad för bakgrundsvariabler din målgrupp har, det spelar ingen roll om gruppen är supernischad. Upptäck kraften i segmentering som din ultimata genväg till tillväxtsegmenten. Hitta marknadsföringsstrategin…


Nyckeltalsserie – utbytbarhet
I denna artikel fortsätter vi vår serie genom att fördjupa oss i hur du kan forma och påverka ditt varumärke genom att se på det ur ett annat perspektiv – hur utbytbart är ditt varumärke egentligen? Och vilka gemensamma drag har varumärken som anses vara svåra att ersätta? Till varumärkesnyckeltalsserien…


Varumärken och konsumentmakten: Vem har egentligen kontrollen?
Såväl kriget i Ukraina som den höga inflationen har skapat situationer där flera varumärken har stått inför konsumenternas makt. Novus experiment med tre välkända varumärken – Marabou, Absolut och Ica som nyligen hamnat i blåsväder visar att de kan ha missat en viktig insikt. Läs mer om vårt experiment


Tack för att du tog dig tid att läsa vårt nyhetsbrev. Vi hoppas att du har funnit det inspirerande och givande. I oktober kommer vi djupdyka i ämnet offentliga varumärken. Ska man som en offentlig institution ens lägga tid och resurser på att bygga sitt varumärke? Hur bygger man anseende och vilka fallgropar ska undvikas? Vi hörs snart igen.

Har du frågor som rör varumärke eller kommunikation? Kontakta vår varumärkesexpert Ieva Englund: ieva.englund@novus.se

Är du inte prenumerant på Novus Varumärkesbrev men vill bli, klicka här.

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: