Fördjupning – Varumärke och kommunikation
Kännedom / Positionering
För att du ska nå framgång i ditt varumärkesarbete måste du veta hur ditt varumärke positionerar sig i förhållande till dina konkurrenter. Vår basundersökning för varumärken kartlägger ditt varumärkes kännedom, kännedomspotential och visar vilken position ditt varumärke har i förhållande till dina konkurrenter. Här får du en övergripande bild som är första steget till att bygga och stärka ditt varumärke.
Konkurrentkartläggning
Genom en konkurrentkartläggning får du kunskap om konkurrenternas styrkor och svagheter, men även hur de eventuellt påverkar det egna varumärket. Genom att förstå dina konkurrenter på djupet kan du stärka ditt eget varumärke och öka din affär.
Varumärkesstrategi / Drivkraftsanalys
För att kunna jobba effektivt med ditt varumärke behöver du veta vad som driver kunderna. Känslorna styr ofta över det rationella och därför är det ett måste att ha kunskap om de emotionella drivkrafterna. Hittas rätt känslor kan det göra varumärket oemotståndligt. De rationella drivkrafterna är också viktiga eftersom de två samverkar.
Vilka känslor, attribut eller behov du ska arbeta med för att stärka ditt varumärke kan du få hjälp med via en drivkrafts- och prioriteringsanalys. Vi kartlägger vad som driver kunderna och vilka parametrar som har störst hävstångseffekt på ditt varumärke. Genom vår analys får du en ”verktygslåda” som lägger grunden för din varumärkesstrategi och som stärker ditt varumärke på ett effektivt sätt.
360 graders varumärkesanalys
Den kommunikation ett företag utför, sker alltid på mottagarens villkor. För att lyckas med sin kommunikation är det därför enormt viktigt att veta hur samtliga målgrupper ser på varumärket, exempelvis kunder, potentiella kunder, medarbetare, opinionsbildare, journalister och aktieägare. Den kunskapen ligger som en bas för hela varumärkesstrategin och varumärkesarbetet. Låt oss hjälpa er att kartlägga ert varumärke i en 360 graders studie där inget lämnas till slumpen.
Marknadspotential
Hur stor är din marknadsandel? Vilken potential har ni på marknaden? Hur mycket kan ni växa? De flesta företag vill öka sina marknadsandelar, men det är en tuff utmaning på en marknad som ligger i ständig förändring. Vi hjälper dig att kartlägga er marknadspotential.
Tracking
Vi bygger trackingen utifrån era utmaningar och önskemål. Idag kan tracking vara nästan vad som helst, exempelvis en uppföljande undersökning per år eller en rullande mätning där vi gör intervjuer varje vecka. Trackings görs vanligen som ett stöd för varumärkesarbetet och som uppföljning av kommunikationen. Den skapar en förståelse för hur kommunikationen påverkar varumärket. Det viktiga är att vi ställer samma frågor varje gång och kan se utvecklingen över tid. En tracking kan också identifiera omvärldsfaktorer som påverkar varumärket.
Segmentering
En bra segmentering ger dig verktyg för att effektivisera din kommunikation och därmed din affär. Dagens konsumenter har olika behov som ska tillfredsställas och ge en unik upplevelse för varje befintlig och potentiell kund. För att åstadkomma det måste du veta vilka behov din målgrupp har och vad som påverkar både beteende och köpbeslut, men även hur du bäst kommunicerar med dina kunder/segment. I segmenteringen kartlägger vi även drivkrafterna för segmenten (läs mer under Drivkraftsanalys).
Vi anpassar segmenteringen efter ditt företags utmaningar, men det som ofta ingår i en segmentering är:
- Behov
- Beteenden, såsom användning eller frekvenser
- Attityder och värderingar
- Livsstil
- Ett antal attribut som ”klär” segmenten
Profilering
Om du inte har behov av en genomlysande segmentering, kan vi hjälpa dig med en profilering. I en profilering får du profilen på dina kunder utifrån din egen definition, exempelvis frekventa köpare, sällanköpare eller liknande.
Effektmätning (noll- och eftermätning)
Företag gör kommunikation för att skapa effekt. Effekt kan vara ökad försäljning, ökad marknadsandel, ett stärkt varumärke eller ökad kunskap. Svenska företag investerar miljontals kronor i sin kommunikation, ibland utan att ha en aning om det är välinvesterade pengar eller ej. Vi ser det som en självklarhet att följa upp sina investeringar och att man därmed även befinner sig i en ständig utvecklingsprocess. Vi hjälper våra kunder att analysera och utvärdera sina kommunikationsinsatser. Med kommunikationsinsatser menar vi band annat reklam, PR, sociala medier, influencersamarbeten, sponsring & event, förtjänad media, eller webbsidor.
Att målgruppen sett kampanjen är en förutsättning för att en effekt ska kunna uppstå. Men för att nå i mål måste kampanjen vara relevant och budskapet måste nå fram. Att endast ”gilla” räcker inte för att ge effekt. Syftet med en effektmätning är att konstatera en förflyttning av något slag. För att kunna påvisa effekt måste du ha ett nollvärde före kampanjen och ett nytt värde efter kampanjen. En effektmätning kräver därför både en nollmätning och en eftermätning.
Kommunikationsutveckling, bland annat Förtester och Eftertester
Varje år lägger svenska företag hundratals miljoner på olika kampanjer. Det är stora investeringar som borde utvärderas. Genom att förtesta din kampanj kvalitetssäkrar du din investering. Du får kunskap om hur din kampanj mottas innan den går i skarpt läge, det betyder att du har möjlighet att justera om något i kampanjen förvirrar målgruppen. Genom ett förtest kan du enkelt få svar på om kampanjen kommunicerar budskapet på ett begripligt sätt till din målgrupp.
Har du redan genomfört din kampanj? Då kan vi hjälpa dig att ta reda hur kampanjen fungerat hos målgruppen. Hur mycket har kampanjen visats, hur tog målgruppen emot budskapet, vilka var reaktionerna, skapade kampanjen action, vad kan vi lära oss inför nästa kampanj?
Vi kan även hjälpa dig att testa ditt nya kommunikationskoncept.
Vi hjälper dig att utveckla din kommunikation.
Kommunikationsstrategi
Behöver du hjälp med att bygga din kommunikationsstrategi? Kontakta oss så hjälper vi dig.
PR-undersökningar
För att nå ut och erhålla så kallad ”förtjänad media” krävs en tydlig strategi och relevant innehåll. Här är vi rätt partner. Redaktionerna på landets mediaföretag vet att Novus är en trovärdig och kvalitativ källa för information. Vi har den erfarenhet och kunskap som krävs för att ta fram relevant, intressant och nytt material med nyhetsvärde för att få den förtjänade uppmärksamheten, oavsett om din målgrupp är den breda allmänheten eller en specifik, smalare grupp.
Användartester och läsvärdesutvärderingar
Vill du utveckla din tidning, din webbsida, ditt nyhetsbrev eller liknande? För att möta sina läsare/användare behövs en förståelse för hur de uppfattar kanalen/plattformen och tar till sig innehållet. För att ha en kontinuerlig utveckling av din plattform behöver du ett bra verktyg. Vill du gå på djupet hjälper vi dig med en redaktionell fördjupningsstudie.