2025 #1: Varumärkets habegär och särskiljaktighet
Vi börjar året med en vinnare!
Välkommen till årets första utskick av Novus Varumärkesbrev. I detta brev utforskar vi svenska folkets mest åtråvärda klädvarumärken. Vi har bjudit in VD:n för vinnaren i vår topp-100 lista, Fjällräven, för att prata om deras tidlösa attraktionskraft. Vi diskuterar även vikten av varumärkens särskiljaktighet på marknaden och ser vi fram emot Spinngalan, där Novus återigen delar ut Folkets pris.
Habegär – varför älskar vi vissa varumärken mer?
Vi har tagit fram svenska folkets topplista över de mest åtråvärda klädvarumärkena och vilka faktorer som ligger bakom. Ta del av rapporten för att ta reda på vilka som står högst i kurs och varför!
Novus bjuder in Martin Axelhed
Fjällräven hamnar på första plats i vår topplista och väcker störst habegär hos flest svenskar 2025. Novus har intervjuat VD Martin Axelhed om varumärkets förhållningssätt för att förbli ett tidlöst varumärke.
Till intervjun med Martin Axelhed…
Tänk om alla plötsligt började bära likadana kläder?
Client Advisor Lovisa Brunnberg redogör om begreppet ”brand distinctiveness”, konsten att särskilja sig på marknaden. Vad händer när företag bortprioriterar sina utmärkande drag och i stället blir förvillande lika sina konkurrenter?
Novus delar ut Folkets pris på Spinngalan
För andra året i rad delar Novus ut Folkets pris på Spinngalan. Utmärkelsen tilldelas den PR-kampanj som det svenska folket röstat fram att vara den bästa, med störst intryck och förmåga att skapa bestående effekt hos mottagaren. Samtliga tävlande bidrag i de kategorier som vänder sig mot hela eller delar av allmänheten har varit med i urvalet mot prisutdelningen.
Läs om Spinngalan och tidigare års vinnare…
Trevlig läsning!
Hälsningar från Novus Varumärkesteam.
Har du frågor som rör varumärke eller kommunikation?
Kontakta oss här: varumarke@novus.se
I Novus Varumärkesbrev bjuder vi kontinuerligt på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikation. Vill du ta del av det i realtid? Prenumerera här.