Novus Nyhetsbrev december 2020
Novus bidrar till covid-19-forskningen och uppmärksammar ljudboomen
En höst som pendlat mellan hopp (covid kanske är över snart) och förtvivlan (och där kom andra vågen) är till ända och vi närmar oss julen med massor av tända ljus och umgänge med närmaste familjen. På Novus har vi jobbat på vanligt, fast hemifrån, och har under hösten välkomnat många nya kunder. Det tycker vi är jättekul. Vi gillar när ”novusfamiljen” växer. Vi ser med tillförsikt fram emot 2021 då vi planerar att släppa flera rapporter och välkomna nya medarbetare.
I detta nummer kan ni läsa om vilka undersökningsföretag som är mest kända hos svenska folket, att man kan kartlägga ljudidentitet, Annelie Önnerud berättar vad hon gör på Novus och lite annat smått och gått innan vi avslutar med en önskan om en God Jul och ett Gott Nytt År!
Sju av tio svenskar har hört talas om Novus!
I oktober genomförde Novus, via underleverantör, en kännedomsundersökning bland allmänheten. Undersökningen visar att vi är det undersökningsföretag i Sverige som är mest känt. Hela 70 procent uppger att de hört talas om Novus! Vi har ställt kännedomsfrågan om fem undersökningsföretag med en fem-gradig skala. Novus är mest känt, och det är ett gap på 11 procentenheter till tvåan som är Kantar-Sifo (59 procent).
Förutom att vi blir glada och stolta, så är det även bra för våra kunder. När vi exempelvis gör en telefonundersökning, rekryterar till vår Sverigepanel eller ringer upp för att rekrytera till kvalitativa projekt vet man vilka vi är när vi ringer. Sannolikheten ökar att man vill vara med i vår undersökning när man känner företaget som vill ställa frågor. Att vår kännedom ökar märker vi också på att vi får många mail från personer som vill vara med i vår webbpanel. Man vill helt enkelt anmäla sig. Eftersom vår panel är slumpmässigt rekryterad så måste vi göra dessa personer besvikna genom att berätta att de inte kan anmäla sig själva.
Gå till Bloggen så ser du diagrammet för fem undersökningsföretag som ofta nämns i media.
Vi är mitt i en pågående ljudboom
Medieföretag, streamingaktörer, poddplattformar och ljudboksföretag vittnar alla om att konsumtionen av ljud under de senaste åren har ökat (och i vissa fall ökat kraftigt). Vissa pratar till och med om ”the golden age of audio”. När världen stängde ned på grund av coronapandemin så blev ljud och ljudkonsumtion en naturlig tillflyktsort dit många sökte sig.
Ljud har sedan länge haft en central position även hos oss på Novus – där vi har medarbetare med mångårig erfarenhet av att arbeta med kartläggningar och rådgivning kopplat till ljud och ljudmarknaden (för ett brett spektrum av ljudaktörer). Varumärkestrackingar, behovsbaserade segmenteringar, koncept-/formattester och användning av röststyrda tjänster är exempel på uppdrag vi genomför för ljudaktörer.
Vi märker också en ökad efterfrågan på mer strategiska kartläggningar där ljud som eget ”väsen” står i första rummet. Vi har nyligen genomfört uppdrag där vi testat en ny ljudidentitet (så att den harmoniserar med varumärkets kärnvärden), kartlagt inställning och attraktion till olika typer av röster i reklamenheter samt även fångat om musik i en informationsfilm hjälper eller stjälper möjligheten att ta till sig informationen.
Vi har även genomfört en omfattande kvantitativ ljuddagboksstudie riktad till den svenska allmänheten. Den ger en tydlig bild av hur lyssnare spenderar sin totala lyssningstid. Vilka typer av ljudkällor vinner i kampen om lyssnarnas totala lyssningstid, och vilka förlorar? ”Äter” t.ex. podcast- eller ljudbokslyssningen tid från annan typ av lyssning (eller gör de inte det)? Hur använder man olika typer av ljudkällor under ett vanligt dygn?
Hör gärna av dig till viktor.wemminger@novus.se eller ieva.englund@novus.se om du skulle vilja veta mer om hur vi jobbar med ljud.
Novus och CRUSH Covid har påbörjat ett världsunikt samarbete
Novus har ett stort samhällsengagemang och vi vill verkligen förstå och hjälpa till. När Coronapdemin slog mot sverige började vi undersöka dess hälso och beteendeeffekter. Det har vi fortsatt med och bjudit på denna kunskap till samhället.
Vi var bland annat först att se och lyfta andelen långtidssjuka något som verkligen hjälpt i förståelse och satt fokus på många som verkligen drabbats av denna obehagliga sjukdom. Innan Novus rapporterade om detta stod det på Folkhälsomyndighetens hemsida att man max kunde vara sjuk i 6 veckor av Covid, den bortre gränsen försvann efter Novus första rapport om detta.
Vi fortsätter att hjälpa samhället med en ökad förståelse. Senast är ett världsunikt samarbete mellan Novus och CRUSH Covid, ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt i samverkan mellan Region Uppsala och Uppsala universitet som leds av Mats Martinell och Tove Fall, har påbörjat ett samarbete kring ökad förståelse om spridningen av covid-19 och dess påverkan på Sverige.
Tips!
Som de flesta av oss känner till samlar detaljhandeln in stora mängder personlig information om sina kunder. Men kunderna är inte nöjda med vad de får tillbaka – och många litar inte på att företagen har koll på all data. Det visar en färsk forskningsrapport från Lunds universitet. Tidningen Market skriver om detta, läs mer genom att klicka på länken.
En av fyra svenskar vill inte vaccinera sig mot covid -19
Vaccination eller inte vaccination är det många svenskar som funderar på just nu. Enligt en undersökning genomförd i november säger var fjärde svensk nej till vaccination. Motståndet beror främst på rädsla för biverkningar.
Läs mer vad svenska folket säger i frågan…
Är du inte prenumerant på våra nyhetsbrev?
Klicka här för att få brevet i din inkorg direkt.
Kontakta oss…
…om du vill ha mer information eller har frågor om oss eller en undersökning du vill göra.
Tveka inte att kontakta din kontaktperson på Novus alternativt maila till info@novus.se, peter.blid@novus.se.