Novus är Sveriges mest kända undersökningsföretag

Novus är tydligt Sveriges mest kända undersökningsföretag. 70 % av svenskarna känner till Novus, signifikant före tvåan Kantar-Sifo som har en kännedom på 59 %. Övriga undersökningsföretag på Svenska marknaden ligger långt efter och fler känner inte till dem än som gör det.

Varje år anlitar Novus en partner för att undersöka vår och våra konkurrenters varumärke bland allmänheten. Vi brukar inte rapportera något om detta för det är en del av vår verksamhetsutveckling. Förtroende och kännedom är viktigt för alla publika företag. För undersökningsföretag är de egenskaperna helt centrala. Ett lågt förtroende för branschen orsaken till misstroendeeffekten i valet 2014 som jag har skrivit om här.

I år presenterar vi lite från denna undersökning, då det är ett ett kvitto på att Novus gör mycket rätt. Uppgången i kännedomen för Novus som undersökningsföretag är signifikant jämfört med 2019, + 5 procentenheter. Inte nog med det förra året var vi på en delad förstaplats tillsammans med tvåan Kantar Sifo, skillnaden mellan oss 2019 var 1 procentenhet och inom felmarginalen. Nu är vi statistiskt säkerställt mest kända. Samtidigt som Novus ökar jämfört med 2019 tappar Kantar signifikant i kännedom.

De andra undersökningsföretagen på Svenska marknaden ligger långt efter som ni ser på grafen nedan.

Kännedom är så klart inte allt. Men utan kännedom kan man inte bygga ett brett förtroende. Det gäller alla publika varumärken, ett undersökningsföretag bör ha en så bred kännedom som möjligt då undersökningsbranschen är en förtroende bransch, respondenter och kunder måste lita på att man gör sitt jobb.

Tittar vi på inställning ligger Novus starkt till också. Bara 4 % av de som känner till Novus har en negativ inställning till Novus.

Oberoende och tillförlitlighet är helt centralt vad gäller inställning och förtroende för ett undersökningsföretag. Undersökningen visar tydligt att Novus inte bara är på topp utan också stärker sin position bland allmänheten.

Jag är så otroligt stolt över Novus och att vi kan visa att allt vårt hårda arbete ger effekt. Mina kollegor är Sveriges bästa undersökare och vi har alla arbetat stenhårt att hjälpa våra kunder med att ge dom värdefull fakta och kunskap som hjälper dom i sitt arbete framåt.

Att vara etta i kännedom är inte målet så klart. En hög kännedom innebär att fler svarar på våra undersökningar och litar på att vi gör ett bra arbete med att ta fram kunskap.

Vi kommer fortsätta vårt arbete att stärka vår position på marknaden och att bli ett allt bättre kunskapsföretag. Men detta är ett mycket glädjande kvitto på vårt hårda arbete.

Torbjörn Sjöström

VD

Novus

OM undersökningen:

Undersökningen består av 1600 intervjuer och genomfördes på telefon mot svenska allmänheten under perioden 5-18 oktober 2020, den jämförs med en undersökning under motsvarande period 2019. Datainsamlingen har genomförts av samma företag som samlar in data till Novus väljarbarometer: PFM Research.

Med skillnaden att i Novus väljarbarometer ringer de i Novus namn, nu ringer de i sitt namn för att inte skapa en snedvridning i resultatet pga. ökad kännedom för Novus om man sagt att man ringt från Novus.

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.buttonlabel }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}