Blogg

Novus Blogg kommenterar och reflekterar kring undersökningens styrkor och utmaningar i vår föränderliga värld.

Mimmi Gibson: Nyckeln till Gotlands Attraktionskraft och Tillväxt

24 okt 2023

I en intervju med Mimmi Gibson, Näringslivsstrateg för Attraktionskraft och marknads- och varumärkesansvarig för Region Gotland, får vi en inblick i hennes arbete med att forma Gotland som en attraktiv destination. Där hennes främsta uppdrag är att öka Gotlands skattekraft genom att locka fler invånare till ön – och vårt samtal belyser hennes passion och arbete […]

Läs inlägg

Det offentliga varumärkets vara eller icke-vara, är det verkligen frågan?

17 okt 2023

Debatten om lämpligheten i att offentliga organisationer (såsom kommuner, myndigheter eller andra förvaltningsinstanser) i allt större utsträckning ägnar sig åt varumärkesarbete blossar upp med jämna mellanrum. Nu senast i relation till frågan om den växande skaran kommunikatörer inom svensk förvaltning.   Varumärkesarbete har historiskt kopplats till privat sektor, och till försök att tjäna pengar snarare än […]

Läs inlägg

Novus Sverigepanel vs. andra typer av webbpaneler

28 sep 2023

En vanlig missuppfattning är att webbpaneler behöver vara representativa utifrån populationens demografiska fördelning. Det är dock undersökningsresultaten som ska vara representativa. Det som åstadkommer representativa och därmed tillförlitliga resultat är: Rekrytering till panelen via sannolikhetsurval. Slumpmässigt stratifierade urval i respektive panelundersökning. Viktning på relevanta variabler. Detta om vi bortser från andra eventuella felkällor. Slumpmässigt rekryterade […]

Läs inlägg

Varumärken och konsumentmakten: Vem har egentligen kontrollen? 

28 sep 2023

Kriget i Ukraina som vi bevittnat sedan slutet av februari 2022 har orsakat en stark reaktion från både regeringar och samhällen över hela den demokratiska världen. De ekonomiska sanktionerna som införts mot den ryska ekonomin ledde till att de flesta globala varumärken drog sig tillbaka från den här marknaden. Men flera varumärken undvek denna rörelse […]

Läs inlägg

Segmentera mera! – En vinnande och lönsam genväg till dina tillväxtsegment

21 sep 2023

Kommer försäljningen av ett nytt proteinpulver få en push av de som varken tränar eller tror på kosttillskott? Nej det får den inte. Om generation Z tillhör TikTok-generationen och är den målgrupp man vill nå bör man då lägga lika mycket budget på andra sociala kanaler likt Facebook och Instagram för att sälja sin produkt? […]

Läs inlägg
Sida av 52

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: