
Novus årskrönika 2024
Vi sammanfattar året som varit
Likt föregående år har vi bett några av våra medarbetare att ge sammanfattande kommentarer utifrån olika händelser under året, undersökningar vi gjort på uppdrag av olika företag, lärdomar, infallsvinklar och analyser.
Vill du berätta om någon PR-undersökning du genomfört under året som lämnat ett särskilt intryck på dig?
Svår fråga, har varit många spännande under året. Väljer att nämna den som vi genomförde på uppdrag av Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet och som visade att en klar majoritet av svenskarna (65%) procent inte tyckte att det är okej att bada/ simma ensam samtidigt som det var många, en av tre som uppgav att de alltid /ibland badar ensamma. Trygg-Hansa gör årligen PR undersökningar om vattensäkerhet och brukar få ett högt mediagenomslag, vilket är ett viktigt bidrag i deras varumärkesbyggande.
– Helena Björck, Senior Client Advisor
Du var på plats i USA för att bevaka valet. Vilka strategier för att bryta genom bruset och väcka uppmärksamhet under valrörelsen fastnade särskilt hos dig?
Hur ser svenskarnas syn på reklam ut och vad är extra viktigt att tänka på som varumärke 2024?
Vilka sorters varumärkesundersökningar har ökat i popularitet under 2024 och vad tror du det beror på?
Har du exempel från året som gått på hur den ideella sektorn kan skapa förändring genom kreativ kommunikation?
Du har varit inblandad i en unik studie* där vi jämfört synen på AI idag jämfört med för 5 år sedan. Vilka slutsatser drar du från den?
Vi ser att pessimismen kring AI har ökat sedan 2019, med en minskad tro på dess positiva potential, en slags ”AI-backlash”, där tillitsproblemen blivit mer framträdande. Samtidigt har förståelsen och användningen av AI-tjänster mognat sedan 2019. När vi frågar om en framtid där AI fått ett bredare genomslag år 2030, oroar sig fler för att det kommer vara svårare att lita på fakta/nyheter. Dessutom finns en växande uppfattning om att AI kommer göra samhället mindre demokratiskt. Kanske dags att vi slutar se AI som antingen en räddare eller ett hot, och fokuserar på hur vi ska använda AI. Med lika delar ansvar och hopp framåt, kan AI-tjänster bli ett verktyg för förändring, format av oss och för oss. *Studien har gjorts av Novus på uppdrag av Microsoft (och addAI) under våren 2024
– Peter Blid, Business Advisor
2024 har varit ett osäkert år på många sätt, inte minst ekonomiskt. Märks det i hur våra fackförbund kommunicerar och i underlaget de efterfrågar, enligt dig?
Har du sett bra exempel under 2024 på hur man kan boosta sitt varumärke med hjälp av PR/förtjänad uppmärksamhet?
2024 har varit ett supervalår. Hur har det märkts av på den politiska kommunikationsarenan under året?
Kan du ge exempel på spännande initiativ som tagits under 2024 för att stärka Sveriges varumärke?
Vi bjuder på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikation i form av Novus Varumärkesbrev. Vill du ta del av det? Prenumerera här.