Dumsnåla upphandlingar hotar offentlig sektor

När offentliga aktörer aktivt väljer att lura sig själv genom att snålheten får bedra visheten, riskerar vi sämre kvalitet till våra medborgare, skriver Torbjörn Sjöström, vd Novus.
När offentliga aktörer aktivt väljer att lura sig själv genom att snålheten får bedra visheten, riskerar vi sämre kvalitet till våra medborgare, skriver Torbjörn Sjöström, vd Novus.
Hur har svenskarnas syn på varumärket Tesla och dess ägare Elon Musk påverkats av de senaste kontroverserna kring Musk? Novus har genomfört en uppföljande undersökning mellan den 23–26 januari 2025. Resultaten visar en tydlig ökning av negativa attityder gentemot Tesla som varumärke. Ieva Englund, affärsrådgivare och varumärkesexpert på Novus, presenterar en analys baserad på siffrorna. […]
En nyligen genomförd Novusundersökning på uppdrag av TV4 belyser svenskarnas syn på bilvarumärket Tesla och dess ägare, Elon Musk. Undersökningen kartlägger kännedom, attityder och svenskarnas känslor till både varumärket och personen bakom det. Resultatet speglar en komplex bild präglad av både optimism och kritik. Läs rapporten och analysen i sin helhet här.
Vi sammanfattar året som varit Likt föregående år har vi bett några av våra medarbetare att ge sammanfattande kommentarer utifrån olika händelser under året, undersökningar vi gjort på uppdrag av olika företag, lärdomar, infallsvinklar och analyser. Vill du berätta om någon PR-undersökning du genomfört under året som lämnat ett särskilt intryck på dig? Svår fråga, […]
Resultaten från en av våra tidigare undersökningar har i vissa sammanhang misstolkats och fått en felaktig innebörd. Här vill vi klargöra vad resultatet visade och ge en korrekt bild för att förebygga ytterligare missförstånd. För något år sedan genomförde vi på Novus en undersökning på uppdrag av en av våra kunder som innehöll en mängd […]