Novus Varumärkesbrev #4 – 2025
Möt nya perspektiv på varumärkeskommunikation
I detta brev får du strategiska insikter från både våra egna experter och externa röster. “Novus bjuder in”-gästen Billy Andersson ifrågasätter reklamens roll i människors liv, Elsa Stolpe analyserar det globala monstret Labubu och Mattias Lövgren skiver en krönika om Defencewashing. Dessutom får du en sammanfattning från vårt senaste seminarium och en uppdatering om svenskarnas attityder till AI-genererat innehåll. Läs även vår roliga nyhet i slutet av brevet!
Novus bjuder in: Billy Andersson
I detta gästblogginlägg skriver skribent Billy Andersson om reklamens förfall och varför varumärken behöver ta större ansvar för att skapa meningsfullt innehåll snarare än endast för synens skull. Vad händer med varumärken som glömmer bort att de är gäster i människors liv?
Läs Billy Anderssons blogginlägg här…
Hur långt kan ett monster gå?
Elsa Stolpe, varumärkesspecialist på Novus, skriver om det globala fenomenet Labubu och det lyckade samspelet mellan varumärkesstrategi, produktdesign och sociala medier. Vad är det egentligen som gjort monsterdockorna så framgångsrika?
Läs Elsa Stolpes blogginlägg här…
Ny Novusundersökning: Försiktig normalisering av
AI-genererat innehåll
Allt fler svenskar börjar acceptera AI-genererat innehåll, särskilt i sin egen kommunikation. Samtidigt ökar motståndet mot AI i myndighetskommunikation och reklam förblir en vattendelare. Läs den senaste analysen om svenskarnas syn på AI i olika typer av kommunikation, samt vilka grupper som är mest positiva.
Läs Ieva Englunds sammanfattning av undersökningen här…
Stort tack till alla som deltog på Novus frukostseminarium ”Behov som tillväxtmotor”!
Mats Georgson, varumärkesstrateg, doktor i marknadsföring och vd för Georgson & Co, och Ieva Englund, affärsrådgivare och varumärkesstrateg på Novus, presenterade en fördjupning i hur behov driver varumärkestillväxt och vad som konkret kan göras för att maximera dina chanser. För dig som inte kunde delta eller vill ta del av sammanfattningen finns den nu att läsa!
Defencewashing – kommunikationsvärldens nya blindfläck
Då samlas nyfikna deltagare till en inspirationsdag att förstå vår samtid och utforska hur vi bäst agerar framåt genom samtal, samverkan och aktuella perspektiv. Bland talarna hittar du Novus varumärkesstrateg Ieva Englund med sin expertis inom strategi och tillväxt. Dessutom gästar bland andra AI-experten Peter Kurzwelly scenen.
Läs Mattias Lövgrens krönika här…
Ses vi på Novus Knowledge Day den 6 november?
Då samlas nyfikna deltagare till en inspirationsdag att förstå vår samtid och utforska hur vi bäst agerar framåt genom samtal, samverkan och aktuella perspektiv. Bland talarna hittar du deltar Novus varumärkesstrateg Ieva Englund med sin expertis inom strategi och tillväxt. Dessutom gästar AI-experten Peter Kurzwelly scenen.
Läs mer om Novus Knowledge Day här…
Vårt brev kan vinna pris för bästa nyhetsbrev!
Vårt Varumärkesbrev är ett av fyra som tagit sig till final i kategorin ”Bästa kreativa nyhetsbrev” i Inbox Awards 2025 – utvalt bland över hundra tävlande bidrag. Det är ett mycket fint erkännande och vi är stolta över att vara med i toppen!
Vinnarna presenteras den 16 oktober.
Trevlig läsning!
Hälsningar från Novus Varumärkesteam.
Har du frågor som rör varumärke eller kommunikation?
Kontakta oss här: varumarke@novus.se
I Novus Varumärkesbrev bjuder vi kontinuerligt på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikation. Vill du ta del av det i realtid? Prenumerera här!