Lokal väljarbarometer – genomförd med digitala brevlådan Kivra
Under hösten 2024 genomförde Novus en lokal väljarbarometer på uppdrag av Norrköpings Tidningar. Det var första gången en lokal väljarbarometer använde Kivra som huvudmetod.
Intresset grundade sig i de utmaningar Norrköping ställts inför under de senaste åren, bland annat en ökad våldsvåg, en stor kulturdebatt och ett spänt läge mellan politikerna i Norrköping.
– Med två år sedan det förra valet och halvvägs till nästa, ville vi höra hur väljarna upplevt att det har gått, om de är nöjda med insatserna hittills. Norrköping upplevde också en lokal regeringskris där två partier hoppade av nuvarande styre, vilket gjorde en lokal väljarbarometer än mer intressant, säger Fredrik Lagerqvist, chefredaktör på Norrköpings Tidningar.
Ett nytt tillvägagångssätt
Undersökningen för Norrköpings Tidningar är den första lokala väljarbarometer som genomförts med hjälp av den digitala brevlådan Kivra och kompletterat med SMS för de som inte har tjänsten, något som når en stor publik, som i sin tur ger en bredare representation för den lokala opinionen. Vår tillgång till Kivra ger samtliga användare möjligheten att få vara med och tycka till i politiska frågor. Eftersom Kivra idag täcker över 70% av befolkningen innebär det att vi även i mindre kommuner kan erbjuda invånarna en möjlighet att delta i att forma sitt samhälle.
Hjalmar Strid, som är rådgivare på Novus, har lett arbetet för projektet. Lokala väljarbarometrar har varit en vanligt förekommande förfrågan till Novus, men tidigare varit svårare att genomföra eftersom det i huvudsak gjorts via telefon, som både är tidskrävande och begränsat.
– Att nu använda Kivra som metod för en lokal väljarbarometer ger en ny möjlighet att göra lokala undersökningar. Det är ett helt nytt sätt inom branschen som effektiviserar arbetet för bland annat lokalmedia. Det erbjuder en mer rättvisande bild av medborgarnas röst, säger Hjalmar Strid.
– Genom Kivra kan Novus snabbt nå en stor del av svenska befolkningen på lokal nivå, och säkerställa en bredare representativitet, särskilt bland unga och personer med utländsk bakgrund – grupper som annars riskerar att bli underrepresenterade vid telefonundersökningar. Vi kompletterar även med våra andra metoder för att nå de som inte har Kivra. Detta ökar möjligheten till en bredare medborgardialog, säger Mikael Ohlsson, kvalitetsansvarig på Novus.
Framtidsutsikter
Fredrik Lagerqvist berättar om visionen att ta pulsen på lokalinvånare inför ett framtida kommunval. På frågan om Fredrik Lagerqvist kan säga något om medborgarnyttan ur ett journalistiskt perspektiv nämner han Norrköpings Tidningars identifierade användarbehov man strävar efter att uppfylla: Ge sina läsare uppdateringar, guida, förklara och beröra.
– Alla ens texter fyller inte samtliga behov på en gång, men just att erbjuda vägledning och att förklara, som den här Novusundersökningen uppfyllde, är annars svårt att genomföra på en lokal nivå. Att nu kunna göra lokala väljarbarometrar vid behov är väldigt intressant.
Kivras portal ger Novus en helt ny möjlighet att nå ut med samhällsundersökningar till målgrupper som annars kan vara svåra att kontakta. Med hjälp av Kivra når vi snabbt ut till även de minsta målgrupperna och erbjuder dem en möjlighet att säga vad de tycker. Detta är revolutionerande för både de lokala politikerna, den lokala median och det lokala samhället.
– Makten flyttas lite närmare individen helt enkelt, säger Hjalmar Strid. Någonting som vi på Novus är stolta över att kunna hjälpa till med.