Novus nyhetsbrev april 2021
Strävan efter kunskap
Vi har en spännande tid framför oss. Det är mycket som har hänt och som kommer att hända post-corona som sannolikt får konsekvenser för vårt framtida arbetsliv.
Det är intressant att fundera på vilka konsekvenser distansarbetet, som en stor del av Sveriges tjänstemän levt med i över ett år, får för konsekvenser för framtidens arbetsliv. Kommer vi att fortsätta att jobba på distans? Kommer man att komma till kontoret några gånger i veckan för att ”ladda” kreativitet och energi från kollegorna? Kommer hemmet bli produktionsenheten och kontoret den sociala arenan? Vilka konsekvenser skulle ett sånt´ scenario få?
Att arbetslivet kommer att förändras, för många grupper, är nog de flesta överens om. Det ska bli spännande att följa den utvecklingen!
Denna gång bjuder vi på extra mycket läsning. I april månads nyhetsbrev kan du läsa om vår ordförandes, Jan Scherman, tankar efter ett år som ordförande. Du kan läsa om åsiktsmässig representativet, få ny kunskap i några utvalda frågor samt läsa om Hjalmar Strid, ny konsult på Novus.
Vad är åsiktsmässig representativitet?
Det här med representativitet i undersökningar är svårt. Det är lätt att tro att representativiteten kan skapas via viktning, eftersom det finns trovärdiga personer som påstår det.
Representativiteten bland allmänheten handlar inte bara om en jämn fördelning avseende kön och ålder, det handlar även om en jämn fördelning av värderingar och attityder. För att en undersökning ska vara trovärdig måste man ha en åsiktsmässig representativitet. Det går alltså aldrig att kompensera det slumpmässiga urvalet genom att vikta fram en representativitet. Det är bara via ett slumpmässigt urval man kan få en åsiktsmässig representativitet.
Med ett OSU, obundet slumpmässigt urval*, som bas, får du åsiktsmässig representativitet och kan generalisera till hela målgruppen. Om målgruppen är kvinnor i Sverige mellan 18-79 år måste alla i målgruppen få en chans att komma med i undersökningen. Gör du ett urval bland kvinnor som har ett särskilt intresse eller ett särskilt beteende (exempelvis medlemmar i PRO eller har barn under 6 år) har du satt ett ”staket” kring en mindre grupp av alla kvinnor, och deras svar kan aldrig representera kvinnorna utanför staketet. Enkelt och logiskt.
Det är faktiskt så att om man gör en undersökning på ett slumpmässigt urval bland svenska folket 18-79 år, kan man på så lite som 300 intervjuer dra slutsatser kring alla svenskar i den åldersgruppen. Men det är inte exakta siffror utan i slumpmässigt baserade undersökningar finns det alltid en felmarginal. Utfallet ligger alltid i ett intervall, Om resultatet visar att 71% (300 svar) svarar ja på en fråga, så betyder det att utfallet ligger mellan 66% – 76% ”ja-svar”. Ju fler intervjuer du gör, desto mindre blir felmarginalen. Gör man för få intervjuer, färre än 90 när hela Sverige är urvalet, blir felmarginalen i regel så stor att det är svårt att dra några slutsatser.
Tänk på alltid på att kontrollera vad en undersökning har för urval och hur det är draget. Det är den första kollen för att bedöma om du kan lita på resultatet. Novus undersökningar är alltid baserat på ett slumpmässigt urval och undersökningarna är åsiktsmässigt representativa.
*OSU betyder att man helt slumpmässigt i målgruppen, utan någon som helst sortering, drar de personer som ska ingå i undersökningen.
Se vår film om hur Novus en undersökning via web.
Visste du att…?
- 59% av svenskarna undviker att besöka restauranger på grund av covid-19.
- De sociala beteenden vi svenskar främst har ändrat på under pandemin är att låta bli att ta i hand, vi har färre sociala kontakter och vi spritar och tvättar händerna oftare än tidigare.
- Var femte kvinna (21%) tror att Sveriges ekonomi kommer att påverkas negativt om Sverige når sitt mål att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Motsvarande siffra för männen är 38%
- 13% av Sveriges bilägare planerar att köpa en ny bil inom två år, var fjärde, av de 13 procenten, planerar då att köpa en laddbar bil (elbil eller plug-in).
- Nästan nio av tio svenskar följer nyheterna varje dag.
- Svensken förväntar sig att nyheterna ska förmedla främst fakta (85% svarar det) och kunskap (57%). Endast 3% förväntar sig glada nyheter.
Läs mer om våra rapporter här…
Jan Schermans tankar efter 1 år som ordförande i Novus styrelse
Ett år går fort. Det senaste kanske fortare än tidigare år.
Pandemin har skapat en annan slags tideräkning. Vi har konsumerat nyheter som aldrig förr – och vi har försökt förstå.
Novus har till dags dato genomfört mer än 80 000 intervjuer med svenska folket om hälsoläget i nationen. Det har gett oss alla en unik kunskap. Bl.a. om att smittan kom hit redan i slutet av november 2019. Och nu senast har Novus först av alla kunnat peka på hur antalet personer som drabbats av långtidscovid ökat.
Det var förresten ett år sedan som jag började som styrelseordförande i Novus. Mitt år har också gått fort, vilket det lätt gör när det är kul och viktigt.
Novus veckovisa rapporter om pandemiläget har uppmärksammats internationellt. Den statliga Corona-kommissionen, som ska utvärdera regeringens och myndigheternas agerande under pandemin, har tagit del av Novus material. Många medier har rapporterat om undersökningarna, som vuxit till en för samhället närmast ovärderlig kunskapsbank.
Jag måste säga att det är häftigt att få arbeta med Novus. Mina barnbarn skulle använt ordet ”coolt”. Själv kör jag alltså med häftigt. Och ansvarsfullt. Sistnämnda därför att Novus arbete ger oss ovärderliga kunskaper. Sistnämnda också därför att Novus håller stenhårt på att varje enskild undersökning, stor som liten, görs med vetenskapligt säkerställda metoder. Det betyder i alla lägen statistiskt välbalanserade och säkerställda paneler. Novus har sin egen Sverige-panel, som byggts upp på detta tillförlitliga sätt. Vi är pålitliga! Hos oss finns inga självrekryterade paneler som slår snett. Bra att veta, och viktigt för mig att ständigt upprepa.
Ett år på Novus, och även om det varit pandemi hela tiden har jag hunnit lära känna engagerade och kunniga medarbetare, som kompromisslöst satsar på att göra det bästa. Det är en glädje att se denna dagliga iver och energi, som lätt sprider sig åt alla håll. Även till styrelsen. Bland Novus medarbetare är också pålitlighet i det som görs högsta prio. Jag måste lyfta det faktum att Novus har jobbat på för fullt och med full styrka under hela pandemiåret, vilket ju är bra för alla drygt 800 aktiva kunder.
Fler är välkomna!
Ja, siffran är korrekt, kalla fakta. Mer än 800 kunder. Cirka 90% av detta utgörs av särskilda beställningar utanför Novus kanske mest kända område, Väljarbarometrar.
Själv är jag särskilt förtjust i Livsmedelsbarometern, som ger insikter i hur vi konsumenter ser på olika frågor inom området livsmedel och hållbarhet. Varför detta mitt intresse, som f.ö. delas av ett stort antal kunder? Jo, jag är korvälskare. Ser nu med glädje hur köttkorvarna får dela med sig av utrymmet till förmån för mer vegetariska och veganska vurrar. Det framgår tydligt av årets Livsmedelsbarometer att antalet s.k. ”flexitarianer” ökar. Livsmedelsbarometern är f.ö Sveriges största livsmedelsundersökning.
Bland mycket annat – snart kommer Novus med en helt ny Medierapport med mängder av fakta om hur vi ser på media. Här finns svar på frågor som berör oss alla.
Apropå väljarbarometrar – det kan vara bra att veta att Novus träffsäkerhet när det gäller valresultat är imponerande. Den sist publicerade Novuse:n inför de senaste tre riksdagsvalen och två EU-val har träffat rätt till 99,2%. Även om jag är part i målet så är detta inte bara imponerande, utan världsklass.
Snart är det bara ett år kvar till nästa val. Dessutom och förhoppningsvis – snart befinner vi oss post-pandemin. Räkna med ökat intresse för undersökningar. Och räkna med att ni alltid kan lita på Novus.
Jan Scherman, Styrelseordförande Novus
Hjalmar Strid har börjat som Konsult på Novus
Under mars månad fick vi på Novus två nya kollegor, Janne Berkö som vi redan presenterat och Hjalmar Strid. Hjalmar kommer från Göteborg och har flyttat till Stockholm för att jobba på Novus. Han kommer att jobba som konsult och har förutom sin utbildning på Statsvetenskapliga Institutionen vid Göteborgs Universitet en gedigen erfarenhet från nöjes- och finanssektorn. Hjalmar brinner för undersökningar, statistiska metoder och älskar analyser.
Novus rapport om medieklimatet kommer i mitten av maj
Novus Medierapport kommer i mitten av maj. Novus har sedan våren 2020 följt svenskarnas mediekonsumtion generellt och i förhållande till pandemin. Det har genomförts fyra undersökningar fram till våren 2021 och det är äntligen dags att presentera denna unika rapport om svenskarnas syn på nyhetsmedia under första året av pandemin. Vad förväntar man sig av nyhetsmedia? Hur väl uppfyller media denna? Vi tittar inte bara generellt, utan vi har också specifik uppföljning bland de största nyhetsproducenterna. Detta sätts in i ett sammanhang och i relation till inte bara läsaren, utan också myndigheter. Vi lovar att den kommer att innehålla flera nyttiga överraskningar.
Är du intresserad av Medierapporten och vill ha mer information eller meddelande när den släpps?
Meddela oss via kontaktfältet här…
Läs- och lyssningstips!
Lita på Novus expertis – Nytt blogginlägg
Skrivet av Anna Andersdotter, data analytiker på Novus. Det handlar om att faktiskt fråga för mycket. En vanlig önskan bland köpare av undersökningar, men som ofta ger oönskade konsekvenser.
Så grävde SMIF sin egen grav – Nytt blogginlägg
Läs Torbjörn Sjöströms inlägg om hur en branschorganisation kan falla sönder genom att inte ta sina medlemmar på allvar.
Svenskars fritidsintressen under pandemin
På uppdrag av Sveriges Radio har Novus undersökt svenskars fritidsintressen under pandemin och vilka intressen de tror att de kommer att fortsätta med efter pandemin är över.
Läs om undersökningen här…
Nytt poddavsnitt av Novus Sanity Check
Micael Dahlén är tillbaka igen för ett nytt samtal med Torbjörn Sjöström. Är alternativa fakta på väg tillbaka igen efter ett litet andrum? Finns det en befrielse i att katastrofen kommer? Vi kommer fram till att polariseringen i samhället leder till både katastrofförnekare och mellanrumsaversion.
Kontakta oss…
…om du vill ha mer information eller har frågor om oss eller en undersökning du vill göra.
Tveka inte att kontakta din kontaktperson på Novus alternativt maila till info@novus.se, peter.blid@novus.se.
Är du inte prenumerant än?
Har du fått brevet vidarebefordrat till dig, men vill ha det direkt i din inkorg nästa gång?
Klicka för att prenumerera på våra utskick…