Novus nyhetsbrev maj 2021

Det är nära nu….

Fas 4 av vaccinationen mot covid-19 har inletts i stora delar av landet, värmen är på väg, och många vi möter vågar hoppas att pandemin börjar närma sig sitt slut.

Vi fortsätter följa utvecklingen i vår Coronastatus: novus.se/novus-coronastatus

Apropå den positiva utvecklingen hoppas vi att våra seminarier kommer kunna genomföras fysiskt till hösten! Skulle det inte gå att genomföra kommer vi fortsätta med webinars som nu under våren. I månadens brev går vi igenom vår seminarieplan för resten av året.

Vi gör ett nedslag i målgruppsanalys och tittar på ett case från resebranschen, aktuellt i dessa tider när vi börjar närma oss en öppnare värld. Förhoppningsvis kan du ta med dig något till din egen verksamhet.

Rapportsläpp, några ord om rapporten Medieklimatet 2021. Dessutom kommer vi kika lite extra på PR-undersökningar, hur kan du använda undersökningar som underlag till en pressrelease eller era egna seminarier, och som vanligt får du träffa en Novus-medarbetare, den här gången har turen kommit till Anna Andersdotter.

Trevlig läsning!


Novus Seminarier under 2021

Innan sommaren

Medieklimatet 2021
Vi tar tempen på nyhetsmedierna i Sverige. Hur konsumerar svenskarna nyhetsmedier, vilka förväntningar har man på de olika kanalerna (morgontidningar, kvällstidningar, radio och TV) och hur väl svarar de olika aktörerna upp mot förväntningarna.

Under hösten

Kundlojalitet
Som en följd av pandemin ser vi stora effekter i kundernas beteenden, inte minst har vår lojalitet påverkats och digitaliseringen har utvecklats i turbofart.

Nudging
Som en förlängning på seminariet om kundlojalitet följer vi upp vårt populära seminarie på temat nudging, hur kan du utveckla företagets erbjudande för att ”trycka på rätt knappar” hos kunderna.

Sociala medier
I samarbete med Whispr Group gör vi ett nedslag kring sociala medier. Hur kan du på bästa sätt mäta och följa upp hur mycket ”buzz” ert företag får på sociala medier plattformarna?

Ett år kvar till valet
Torbjörn Sjöström guidar, hur är opinionsläget med ett år kvar till valet? Blir resultatet lika oklart som 2018 med ett halvårs förhandlingar för att landa en regering?

Ett år kvar till valet (tema fackligt anslutna)
Drygt 3,5 miljoner fackliga medlemmars röstande i 2022 års riksdagsval kan vara helt avgörande. Men hur resonerar de inför valet? Vad är viktigt för partivalet? Hur skulle de rösta ett år innan valet? Frågorna är många.

Vi återkommer med exakta datum.

När vi har satt datum har vi uppdaterad information här…


Målgruppsanalys

På uppdrag av Visit Sweden och Visit Stockholm har Novus genomfört en målgruppsundersökning i Finland, Estland, Lettland och Ryssland. Syftet med undersökningen var att leverera djupa och aktuella insikter som ska ingå som strategiskt underlag för beslut om marknadsförings-satsningar 2021 och framåt (Post covid-19).

När kunden kommer till oss med ett välformulerat syfte och ger oss fria händer när det gäller undersökningsdesign, plockar vi fram våra bästa analysverktyg för att bearbeta en stor mängd data och leverera träffsäkra och relevanta insikter. En målgruppsanalys ger en ökad kunskap om målgruppers behov, beteenden och drivkrafter. Vi jobbar med olika statistiska metoder för att för att upptäcka och utforska strukturer som kan finnas dolda i data som annars ofta är svåra att hitta.

Vad säger då våra grannar i öst om att besöka Sverige i år? En tydlig konsekvens av coronapandemin är att resenärerna generellt ser över sina resevanor. Vår bedömning är att det är en relativt långsam återhämtning av denna närmarknad som väntar. Sett till andel besökare från grannländerna, förväntas 2021 förbli på ungefär samma nivå som 2020. Möjligtvis ser vi en marginell ökning i andel besökare från Ryssland, Estland och Lettland men det är också en relativt stor andel som inte vet om de ska eller kan komma. Den finska marknaden är dock mer avvaktande. Precis som i Sverige blev även den finska sommarturismen under 2020 koncentrerad till den inhemska marknaden, en trend som spås fortsätta även i år.

Lyfter vi blicken 1-2 år framåt, ser vi en indikation på att flödet med semesterturister från Finland försiktigt kommer att återgå till nästan samma nivå som förut, medan det från Ryssland, Lettland och Estland möjligtvis till och med kan öka. Det är överlag relativt modest intresse för semesterresor till Sverige i dessa länder, men i väntan på möjligheten att resa längre bort blir grannländerna mer attraktiva.

Hur långsam eller snabb den marknadsutvecklingen blir beror ju såklart dels på resmöjligheterna (att färjorna och flygen börjar funka normalt igen), dels hur väl och träffsäkert de enskilda reseaktörerna lyckas med kommunikationen. Vi ser att det finns lite olika förutsättningar för de fyra marknaderna vad gäller hur trygga eller otrygga resenärerna känner sig, vad det är som skapar trygghetskänslan, samt hur de generella drivkrafterna och barriärerna sr ut över lag. Vi listar dessa för varje land i rapporten som är publicerad och tillgänglig att ladda ner på Visit Stockholms sida.

Ladda ner på Visit Stockholms sida här…


PR-undersökningar

Funderar du på vilket innehåll du ska ha i nästa seminarie eller i företagets kundkommunikation?

Vi står inför en nystart med ”coronas långsamma försvinnande” och post-corona. Det blir nya förutsättningar på många sätt och ni kanske är i full färd med nya spännande planer.

Funderar ni på att hålla ett eller flera seminarier för era kunder eller övriga intressenter? Eller funderar ni på att starta upp ett antal aktiviteter gentemot era målgrupper efter sommaren? Vill ni veta vad som hänt på marknaden eller har ni någon annan kunskapstörst? Alla viktiga frågor finns ju kvar även post-corona, och kanske har nya tillkommit?

Som de flesta vet jobbar Novus med veckovisa undersökningar (Novus Sverige) där flera kunder delar på startkostnaderna för att genomföra en undersökning. Man kan ställa allt från 1-10 egna frågor och då ingår 8 bakgrundsfrågor (kön, ålder, geografi osv). Man får 1000 intervjuer med ett representativt urval 18-79 år.

Att ställa frågor i Novus Sverige kan ge underlag till pressmeddelanden, content, seminarier mm. Resultatet presenteras i en diagramrapport. Vi kan hjälpa till att identifiera intressanta findings utifrån de frågor som ställs, findings som man kan jobba vidare med för att producera exempelvis pressmeddelanden. Ibland vill man ha en textrapport att sprida på olika sätt, det hjälper vi självklart också till med.

Förra året blev det inget Almedalen på grund av corona, men i år blir det ett Almedalen i ny skrud, digitalt.

När Almedalen inte längre ger kryddan av ”det personliga mötet” blir innehållet i de digitala seminarierna viktigare. Behöver ni innehåll till ert digitala seminarie är Novus Sverige ett utmärkt verktyg.

Kontakta oss så berättar vi mer!

Ta kontakt här…


Lär känna en novusmedarbetare

Denna gång får vi träffa Anna Andersdotter.

Vad gör du på Novus
Jag är statistiker och dataanalytiker, vilket innebär att jag – förutom programmering, databearbetning och allt som hör därtill – arbetar med de analyser Novus gör för sina kunder.

Vad är särskilt kul med ditt jobb
Det roligaste jag vet är att få ta fram agerbara insikter till våra kunder! Att med hjälp av statistisk analys, deskriptiv statistik och omvärldsanalys väva ihop en helhetsbild och hitta svaren på frågorna kunderna ställer sig.

Har du något tips till våra kunder?
Givetvis att analysera mera! Det skapar både djupare förståelse och ger möjligheten att ta mer välgrundade beslut i sitt fortsatta arbete. För att kunna göra detta krävs dock att man verkligen på förhand frågar sig vilket behov man har och hur resultaten ska användas efter en undersökning. Jag är en stark förespråkare av syften, allt blir så mycket enklare om man tar sig tiden att formulera ett syfte innan man drar igång.

Du hittar Anna Andersdotter här…


Läs- och lyssningstips!

”Sverige tycker” är nu ”Lena Mellin tycker” – Blogginlägg av Torbjörn Sjöström

Aftonbladets väljarbarometer och politiska undersökningar har varit extremt konstiga sedan årsskiftet. Fokus uppmärksammade det för några veckor sedan i sin pappersupplaga.

Läs blogginlägget här…

Väljarprofiler för våra svenska partier

Katarina Hajdu har en bloggserie som beskriver riksdagspartiernas väljarprofiler utifrån de politiska undersökningar som Novus gör på regelbunden basis

Blogginlägg om Socialdemokraternas väljarprofil…

Blogginlägget om Moderaternas väljarprofil…

Nytt poddavsnitt av Novus Sanity Check

samtal mellan Lars Stjernkvist och Torbjörn Sjöström om hur man kan förbättra politiken och demokratin. Detta och mycket mer i senaste Novus Snaity Check.

Lyssna på poddavsnittet här…

 


Kontakta oss

…om du vill ha mer information eller har frågor om oss eller en undersökning du vill göra.
Tveka inte att kontakta din kontaktperson på Novus alternativt maila till info@novus.sepeter.blid@novus.se eller gun.pettersson@novus.se

Kontakta oss


Är du inte prenumerant än?

Har du fått brevet vidarebefordrat till dig, men vill ha det direkt i din inkorg nästa gång?

Klicka för att prenumerera på våra utskick

 

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.buttonlabel }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: