Meny

Så bygger du ett varumärke som håller över tid

Trend eller hype?

Vi lever i en tid präglad av ett ständigt informationsflöde, där sociala medier i realtid definierar vad som anses vara aktuellt och relevant.  

Så kallade fads, kortlivade och tillfälliga hypes, föds och dör medan vi scrollar. Ett ögonblick på TikTok, en bild på Instagram. Ett ljud som alla plötsligt använder. Nästa vecka har vi glömt det.  

Sen har vi trender, även dessa högst närvarande på sociala medier, men som till motsats till fads utvecklas gradvis och håller i längre. 

För företag blir frågan ständigt aktuell: Ska vi haka på, eller avvakta? 

Tyvärr finns det inget enkelt svar. Det handlar till stor del om bransch och målgrupp. Det handlar inte alltid om att vara först på bollen, utan om att förstå vad som faktiskt spelar roll och för vem. Att identifiera och särskilja fads från trender har en viktig betydelse vid varumärkesbyggande men kräver lyhördhet och förståelse för kontexten.   

Autenticitet är viktigare än att vara först 

Det handlar inte bara om att haka på rätt trend, det handlar om att vara trovärdig. Att vara ett varumärke som står stadigt, men inte still. 

I en artikel i Journal of Business Research (2023) undersöker Christina Papadopoulou, Merve Vardarsuyu och Pejvak Oghazi sambandet mellan varumärkesautenticitet, upplevt värde, varumärkesförlåtelse och köpintention. Studien visar att autentiska varumärken ökar upplevt värde, vilket stärker konsumenters vilja att förlåta misstag och fortsätta handla. 

Kolla på varumärket Oatly. De har inte bara hängt med, de har gått före, med produkter som känns rätt i tiden, men ändå har ett tydligt eget uttryck och ton. 

Vikten av att förstå sin målgrupp  

Jag går inte till McDonald’s för att bli överraskad. Jag går dit för att det smakar som när jag var liten. Inte för att de lanserat en ny milkshake till sommaren, även om det gör utbudet lite roligare. 

Men vid andra tillfällen söker jag efter varumärken som är trendkänsliga och håller sig uppdaterade för att förbli relevanta. Till exempel vill jag att min klädbutik förstår att jag bryr mig om kvalitet, hållbarhet och stil. 

Enligt en studie publicerad i Harvard Business Review (2023), som bygger på data från NYU Stern Center for Sustainable Business, betraktar många, särskilt i den yngre generationen, företags hållbarhetsarbete som en nödvändighet. Med andra ord är det för denna målgrupp en hygienfaktor att företaget de vänder sig till är miljömedvetet. 

I linje med detta ser hur H&M samlar in gamla kläder, Fazer lansera veganchoklad och ett flertal butiker säljer second hand i sina egna butiker. De försöker anpassa sig till konsumenters förändrade krav och värderingar. 

För det är inte företagen som bestämmer. Det är konsumenterna. Och i den världen vinner inte den som ropar högst, utan den som lyssnar bäst. 


Elsa Stolpe

Research Advisor och varumärkesspecialist, Novus

 

 

 

Vi bjuder på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikation i form av Novus Varumärkesbrev. Vill du ta del av det? Prenumerera här.

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: