
Novus och Gallup Nordic kliver in på den norska marknaden
Gallup Nordic och Novus tar nu klivet in på den norska marknaden och är först i Norge att genomföra en väljarbarometer inför Stortingsvalet via den elektroniska brevlådan Digipost.
Träffsäkerheten för undersökningsresultatet var mycket god, med en genomsnittlig felmarginal på cirka 1 procentenhet. Gallup Nordic och Novus väljarbarometer kom närmre valresultatet än majoriteten av de etablerade norska undersökningsföretagen. Novus och Gallup Nordics väljarbarometer var även den enda mätning som inte underskattade Fremskrittspartiet.
Undersökningen skickades ut med hjälp av Digipost i Norge
Drygt 3,5 miljoner av Norges 5,6 miljoner befolkning använder den digitala brevlådan Digipost. En undersökning genomförd med hjälp av elektronisk post når en stor publik och ger i sin tur en bred representation av befolkningen.
Att nyttja vetenskapliga, beprövade metoder är avgörande för att få ett trovärdigt resultat. God träffsäkerhet kan ibland innebära lika mycket slump som skicklighet, beroende på väljarbarometerns tidpunkt. Resultaten från en väljaropinionsundersökning kan förändras om det sker en händelse i närtid av valet, säger Torbjörn Sjöström, ordförande i Gallup Nordic.
– Det är alltid lite läskigt att släppa en väljarbarometer när opinionsbranschen är nära granskad av media. Domen från media kan bli hård även när resultaten är inom felmarginalen. Att då leverera en helt ny metod, med kort insamlingsperiod, i ett val med mycket stora väljarförändringar fram till valdagen, spär på nervositeten. Att vi nu har kunnat visa vår nya metodframgång, samt att vi inte underskattade Frp som andra väljarbarometrar gjorde blev en stor lättnad.
– Våra metodtester inför genomförandet pekade på att metoden borde ge ett gott resultat, och vi baserade den på känd vetenskap. Däremot går det inte att med säkerhet fastställa utfallet förrän vallokalerna stängt och sista rösterna är räknade, säger Torbjörn Sjöström.
Metodval avgörande för att spegla verkligheten
Utmärkande för Norges väljarbarometrar var att samtliga som undersökte Stortingsvalet genomfördes med vetenskapligt beprövade metoder. Slumpmässighet är avgörande, innebärande att paneler med ett självrekryterat urval förhindrar att en korrekt bild av hela folkets röst speglas.
Gallup Nordic och Novus är världsledande i metodutveckling samt bevisat tillförlitliga undersökningar. Vi är stolta över att ha varit först med väljarbarometer via Kivra i Sverige, och nu med Digipost i Norge.
Gallupmetoden är den ensamt svenska vetenskapligt tillförlitliga undersökningsmetoden, där datainsamlingen kontinuerligt förnyas för att följa människans ändrade beteendemönster. Det har skett fortlöpande sedan metoden revolutionerade kunskapssamhället på 1930-talet. Från besöksintervjuer, till post, sedan telefon, mobil och idag till digital brevlåda eller högkvalitativa, slumpmässigt rekryterade paneler.
Digital brevlåda samt Novus slumpmässigt rekryterade panel är utmärkta komplement för att på så sätt ta fram fakta som alla förlitar sig på flertal vetenskapligt beprövade metoder. Även SMS har en roll i framtidens Gallupundersökningar.
Om undersökningen:
Gallup Nordic (huvudägare till Novus) tillsammans med Novus publicerade en väljarbarometer i Norge, lördag morgon den 6 september i TV4.
Väljarbarometern syftade till att ge en nulägesbild inför Stortingsvalet 8 september, vilket innebär att det inte är en prognos eller en framtidsförutsägelse med hänsyn till potentiella händelser eller uttalanden från politiken som kan förändra valutfallet fram till röstningstillfället.
Till skillnad från Sveriges val kan inga förtidsröster ändras i Norge. I detta stortingsval hade nästan varannan väljare förtidsröstat, vilket minskar den effekt en slutdebatt kan ha på slutresultatet. En ändrad röst innebär därmed inte samma genomslag på valresultatet.
Gallup Nordic och Novus valde att publicera en väljarbarometer i detta val i Norge för att belysa lanseringen av en ny metod – att för första gången i norsk historia genomföra en opinionsundersökning via Digipost. Det möjliggjorde även jämförelsen av motsvarigheten i Sverige, den digitala brevlådan Kivra.
Gallup Nordics genomsnittliga fel var 1,05 procentenheter. Undersökningen visade bland annat en korrekt uppskattning av att partiet Venstre (V) inte skulle nå upp till den fyraprocentiga spärren samt en nära uppskattning av Fremskrittspartiets (FRP) utfall – något som resterande väljarbarometrar kraftigt underskattade.
Antal intervjuer: 1080
Datainsamlingsmetod: Elektronisk post
Datainsamlingsperiod: 4 sept 2025
Publiceringsdatum: 5 sept 2025
Om Gallup Nordic:
Gallup Nordic, bifirma Svenska Gallupinstitutet, verkar och gör undersökningar primärt i Norden. Gallup Nordic är Sveriges medlem i Gallup International, är huvudägare till Novus samt är Sveriges äldsta undersökningsföretag från år 1947.
Novus genomför undersökningarna för Gallup Nordics räkning och verkar även i större delen av världen genom att årligen genomföra undersökningar i mer än 50 länder. Torbjörn Sjöström är styrelseordförande.