Vi säkerställer att alla röster blir hörda
Vi förklarar mänskligt beteende och menar verkligen alla människors beteende
När samhällsfrågor ska rapporteras måste alla få komma till tals. Det är Novus vision. Vad händer om någon grupp i samhället inte inkluderas i opinionsundersökningar när undersökningen ligger till grund för nya strategiska beslut eller politiska riktlinjer?
Det finns en uttalad mytbildning om att undersökningar missar grupper, däribland människor boenden i utsatta områden. På Novus arbetar vi ständigt med att utveckla våra metoder för att säkerhetskälla att vi når alla grupper – och då menar vi verkligen alla.
I många år har Novus genomfört undersökningar i utsatta områden, där traditionella kontaktvägar så som telefon varit historiskt utmanande att nå boende i områdena. Nu har vi vidareutvecklat vår metodik för att öka räckvidd och säkerställa en än mer representativ bild av samhället.
Når även personer i utsatta områden
Vår multimetodplattform MiOs har en täckning på 100 % av Sveriges vuxna befolkning. Här finns möjlighet att selektera urval som inkluderar specifika områden vars befolkning som annars riskerar att underrepresenteras i undersökningar, däribland Polisens identifierade 59 utsatta områden.
Att lyckas nå svåråtkomliga respondenter
En utmaning vid opinion- och samhällsundersökningar är att nå personer i utsatta områden, där svarsfrekvensen ofta är låg och tillgängligheten begränsad. De metoder vi på Novus använder möjliggör inte bara kontakt med dessa grupper, utan säkerställer även ett slumpmässigt urval, vilket gör våra resultat statistiskt tillförlitliga.
Boenden i utsatta områden har historiskt varit svåra att nå med traditionella kontaktvägar, så som via telefonsamtal som ensam metod. När vi i stället kombinerar flera metoder, däribland fysiska postala vykort, SMS och elektronisk post som Kivra, når vi samtliga adresser som räknas in hos de 59 områden som Polisen identifierar som utsatt område, säger Mikael Ohlsson, kvalitetsansvarig på Novus.
Kivra når ut till cirka 70 % av Sveriges vuxna befolkning med sina 6 miljoner användare. Med hjälp av denna unika tjänst effektiviserar den digitala brevlådan även våra möjligheter att nå ut med undersökningar på flera språk än svenska. Detsamma gäller för Novus postala vykort som genom sin enkelhet fångar upp ytterligare personer till ett representativt ur. Novus ser alltid till att använda den kontaktväg som bäst lämpar sig för den enskilda individen.
En grundlig men enkel undersökning
På Novus har vi som regel att en undersökning inte ska ta längre tid att svara på än den tid det tar att dricka en kopp kaffe. En Novusundersökning tar i genomsnitt 5–6 minuter att genomföra. En lång undersökning riskerar att sänka viljan hos respondenten att besvara samtliga frågor och ta sig igenom hela vägen.
En bra och tillförlitlig undersökning behöver även bestå av byggstenar så som slumpmässigt urval, neutrala, pedagogiska och begripliga frågor.
Tidigare undersökningar med fokus på utsatta områden
Novus tidigare undersökningar har presenterats på Järvaveckan, som är en arena för öppna samtal där fler röster blir hörda i samhällsfrågor. En av undersökningarnas syfte var att ge en kompletterande bild av de attityder i samhället som sällan ges utrymme, att nå urvalet för att belysa en nulägesbild från boende i områdena. Sveriges utsatta områden och deras gestaltning är ett vanligt ämne i media, men sällan om människorna själva som bor där.
Polisen benämner ett utsatt område som en geografiskt avgränsad plats med låg socioekonomisk status och med kriminell inverkan på lokalsamhället. Dessa områden delas in i tre kategorier; utsatt område, riskområde och särskilt utsatt område. De personer som begår brott och är inblandade i kriminella nätverk utgör en mycket liten del av befolkningen i de utsatta områdena. Men trots att de är få har de stor inverkan på områdena.