Om att veta var man ska hamra
Häromdagen läste jag en gammal rolig berättelse som ni kanske har hört förut och känner till som the Boilermaker Story. Den påminde mig om värdet av kunskap, men även om den växande kompetensklyftan som vi ser inom många branscher, inte minst vår egen – marknadsundersökningsbranschen.
Historien berättar om en äldre ångpannetillverkare som anlitades för att reparera ett pannsystem för ett stort ångfartyg. Flera ingenjörer hade kämpat i veckor utan att lyckas lösa problemet medan företaget höll på att blöda pengar. Ägaren började bli otålig och krävde lösningar.
Efter att ha lyssnat till ingenjörernas beskrivning av problemet och ställt några frågor, gick den gamle ångpannetillverkaren till motorrummet.
Han ägnade några minuter för att titta på den enorma labyrinten av slingrande rör och knackade på några ledningar. Han lyssnade till ångpannans bullrande och bruset av den utströmmande ångan.
Till slut stoppade han handen i fickan, tog ut en liten hammare och fäste blicken på en klarröd ventil. Med snabba och bestämda slag rättade han den böjda ventilen. Driftstörningarna försvann och ångpannan funkade som den ska igen.
När ångfartygets ägare fick en räkning på tusen dollar, blev han upprörd. Han klagade på att ångpannetillverkaren bara hade varit i pannrummet i femton minuter och begärde en specificerad räkning. Den erfarne ångpannetillverkaren skickade honom en ny faktura:
Hamrande: $ 0,50
Att veta var och varför man ska hamra $ 999,50
Totalt $ 1 000,00
Humoristiskt och insiktsfullt pekar den här 50-tals historien på de utmaningar många företag har för att få tag på de unika kunskaper som krävs för att få fart på maskineriet. Den är lika aktuell (om inte mer) i dag och avslöjar hur vissa företag värderar kunskap utan ens att reflektera över den alternativa kostnaden – kunskapsbristen.
Ieva Englund,
Analytiker och konsult
M. ieva.englund @ novus.se
………………………………….
Undrar du om Novus? Kort: du hamrar, vi tar reda på var och förklarar varför.
www.novus.se