Så skapade SPP pensionens egen student
Pensionen förknippas ofta med något avlägset och anonymt. SPP lanserade år 2024 Pensionspremiären för att utmana den bilden och få pensionen att gå till en tydlig milstolpe värd att fira. Inspirerat av studentfirandet ville SPP skapa en ny tradition där pensionen ses som något positivt och efterlängtat, något som knyter an till visionen ”En framtid att glädjas åt”. Nu är det dags för kampanjens andra år.
– Vi vill förändra synen på pensionen och skapa synlighet i media som gör att vi får möjlighet att torgföra vårt budskap, säger Rickard Ydrenäs, press- och PR-ansvarig på SPP.
I samarbete med Novus genomfördes en undersökning som belyste svenska folkets inställning till och planer för sin pension. Även inför detta års Pensionspremiär fick Novus i uppdrag att genomföra en undersökning, denna gång i uppföljande syfte. Resultaten visar att den yngre generationens engagemang i sin pension ökar, men även oron för att ens sparande ska vara otillräckligt vid tiden för pension.
Hjalmar Strid, rådgivare på Novus, ansvarade för undersökningen.
– Pension är en fråga som inte riktigt får det fokus den förtjänar. Därför är det fantastiskt när man har kreativa kunder där man kan få möjlighet att tänka lite utanför boxen och tillsammans hitta nya spännande vinklar att undersöka. I mitt samarbete med SPP har vi skapat en bra balans av stela, hårda fakta kombinerat med nytänkande kreativitet. Någonting som verkligen hjälper svenska medborgare när det kommer till frågor om pension!
En viktig drivkraft i kampanjarbetet med Pensionspremiären är att öka engagemanget kring pensionssparande, särskilt bland yngre.
– Genom att skapa en förnyad bild av pensionen kan vi sprida kunskap och skapa ett engagemang för pensionssparande och få fler att aktivt ta tag i sin pension tidigt i livet. Ränta på ränta-effekten är svårslagen när det gäller långsiktigt sparande! Menar Petra Winberg, varumärkesansvarig på SPP.
Kunskap som skapar genomslag
Novusundersökningen har kunnat verka som ett viktigt verktyg för att ge kampanjen trovärdighet och tyngd. Den hänvisades till både i media och i samtal med politiken och näringslivet. Bland annat presenterade SPP:s sparekonom Shoka Åhrman presenterade resultaten i bland annat Tv4 Nyhetsmorgon.
– Fakta gav oss möjlighet att lyfta diskussionen om framtidens pensioner på ett helt annat sätt än om vi bara hade haft Pensionspremiären-firandet. Kombinationen av emotion och fakta gjorde att budskapet blev mycket starkare.
– Undersökningen används också som utgångspunkt för en diskussion på ett seminarie ”Så får alla en pension värd att fira!” som vi arrangerar i anslutning till firandet. Tanken är att skapa en diskussion om framtidens pensioner. Dagens pensionärer kan fira, men hur blir det med framtidens pensionärer? Säger Rickard Ydrenäs.
Resultaten har även används internt. Undersökningen hjälpte till att förankra idén hos ledningen och visade att kampanjen belyste en verklig utmaning.
– Resultatet i undersökningen belyser ett problem där vi som pensionsbolag har ett ansvar att ta tag i för att skapa framtida ekonomiskt välmående pensionärer – och samhälle i stort, säger Petra Winberg.
Rickard Ydrenäs avslutar med att betona hur balansen mellan fakta och känslor spelar en avgörande roll för att nå succé:
– När vi lyckas kombinera rationell fakta med emotionella värden uppnår vi maximal effekt av vår kommunikation och reklam. Undersökningen hjälper oss att driva opinion och dialog med ekonomiska och politiska beslutsfattare samt fördjupad diskussion med våra kunder. Tack vare balansen av fakta som Novus bidrog med och emotion i firandet fick vi en succé!
Läs mer om Pensionspremiären här.