
Sammanfattning: Så byggde Leksands Sparbank ett starkare varumärke
Tillsammans med Novus arrangerade Leksands Sparbank ett seminarium med fokus på hur lokalt engagemang och ett tydligt kundlöfte kan användas för att stärka varumärket och skapa verklig skillnad i lokalsamhället. Seminariet lyfte konkreta exempel, data och lärdomar från bankens arbete, och underströk värdet av att kombinera strategi med lokalförankrad passion.
Hur viktigt är det egentligen att bidra till det lokala samhället?
En majoritet av svenskarna förväntar sig idag att företag, både lokala, nationella eller globala, tar ett aktivt samhällsansvar. Färska siffror från Novus omnibuss visar att det lokala engagemanget väger tungt och man förväntas bidra till samhällsnytta i form av sponsring, trygghet, utbildning, kultur, mångfald och lokala arbetstillfällen.
Ingen vanlig bank
Som en fristående sparbank, ägd av bygden, återinvesteras all vinst i lokalsamhället. Det innebär att både privatpersoner, företag och föreningar kan söka stöd för initiativ som gör skillnad i regionen.
Under seminariet underströk Jonas Heimer, marknadschef på Leksands Sparbank, bankens kundlöfte ”Vi är ingen vanlig bank”. För att leva upp till löftet krävdes ett aktivt arbete med närvaro, tillgänglighet och engagemang.
Vägen mot ökad varumärkeskännedom
För att växa i nya geografiska områden såg Jonas Heimer ett behov hos Leksands Sparbank att förstå sitt varumärkes styrkor, svagheter och potential. Här anlitades Novus för att genomföra en omfattande varumärkesundersökning i sina egna och närliggande kommuner.
Undersökningen mätte flera nyckeltal:
- Kännedom (total och top-of-mind)
- Attityd (positiv/negativ)
- Preferens och intresse att bli kund
- Faktisk kundbas
- Varumärkesassociationer (image)
Resultaten bröts ned på kommunnivå och gav sparbanken ett utgångsläge – ett beslutsunderlag för hur och var man kunde växa mest effektivt.
Några nyckelinsikter från seminariet enligt Jonas Heimer:
- Det tar tid att bygga kännedom – men det går, och vidarearbetet fortsätter fortlöpande.
- Att inkludera nyckeltalen och mätningsresultat från dessa är ett effektivt ramverk att utgå ifrån i den taktiska och strategiska dialogen med beslutsfattare.
- Undvik gissningstävlingar – Ta chansen att skapa en baseline, både för nu- och framtiden.
- Argumentera för investeringar
- Mät och fira framgång!
Seminariet med Jonas Heimer visade att ett starkt varumärke inte byggs med reklamkampanjer, utan genom handling. Genom att stå stadigt i sitt syfte och använda fakta som verktyg kan sparbanker etablera sig som en relevant och uppskattad aktör i lokalsamhället. Leksands Sparbanks arbete visar hur kunskap från varumärkesundersökningar kan ligga till grund för insatser som stärker den lokala relevansen och konkreta resultat.
Tack till alla som deltog!
Vi bjuder på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikation i form av Novus Varumärkesbrev. Vill du ta del av det? Prenumerera här.