Nyhetsbrev september 2021
Var såg/hörde du senast reklam för något som du sedan köpte?
Fundera på frågan i rubriken. Kan du komma på ett inköp du gjort som du direkt kan härleda till reklam du sett eller hört? Frågan ställde vi till svenska folket på uppdrag av Resumé som är den ledande tidningen/sajten inom reklam och marknadsföring. 25% svarade ”Sociala medier” och på andra plats med 11% hittade vi ”Direktreklam i brevlådan”. Intressant att det var ett av de nyare medierna, i sällskap av det mest traditionella, som hamnade i topp.
Frågan är förstås komplex. Har du förresten kommit på ditt eget svar? Självklart måste man göra en djupare studie för att kunna dra några slutsatser. Säg att du ser en annons om att din matvaruaffär har extrapris på köttfärs i veckan, och att du faktiskt köper den där köttfärsen. Hade du då relaterat det inköpsbeslutet till den där annonsen du såg? Antagligen inte, de mer rutinmässiga köpbesluten registreras inte på samma sätt som sällanköp. Men det betyder inte att köputlösande reklam i den ena eller andra kategorin är mer eller mindre värd. Frågan är som sagt komplex
De senaste åren har diskussionen inom marknadsföring mest handlat om att man de senaste åren lagt för mycket resurser på taktisk utbudsannonsering, på bekostnad av det långsiktiga varumärkesbyggande. Den ädla konsten att så först, för att skörda sedan, tycks bortglömd och man vill räkna hem varje kampanj så snabbt som möjligt. Sann historia: En retailbyrå fick i uppdrag att göra en långsiktig varumärkesbyggande kampanj i sociala medier. Kampanjen gick live på en måndag, och på torsdagen ringde kunden och drog i nödbromsen. -Det händer ju ingenting, vi måste stoppa kampanjen… Det här var för ett par år sedan, förhoppningsvis börjar vi gå in i en mer mogen fas i den digitala eran, där man både bygger varumärke, underhåller och förför, och självklart skapar lust att köpa.
I månadens nyhetsbrev kan du läsa mer om samarbetet med Resumé, vår senaste rapport med The Global Village (Järvaveckan), vårt webinar ”Ett år kvar till valet” samt ett kundcase där vi berättar om vår eventverksamhet och hur vi kan understödja en rapport med ett seminarium/webbinar.
Trevlig läsning!
Novus i samarbete med Resumé
Reklamtävlingar och marknadsföringspriser i all ära men vad tycker svenska folket? Får man ett visst resultat när juryn består av människor som på heltid jobbar med reklam jämfört med om man frågar ”vanligt folk”? Det här vill vi gå till botten med och i ett samarbete med branschtidningen Resumé kommer vi kontinuerligt ta tempen på vad Sveriges befolkning tycker i frågor kring reklam, varumärken och kommunikation.
Samarbetet kallar vi ”Folket säger sitt” och här kommer du kunna läsa om vad som fungerar bra respektive mindre bra inom reklam och marknadsföring.
Perspektiv 2021 – med fokus på coronapandemin och chefers syn på integration!
För femte året i rad genomförde Novus undersökningen bland boende i utsatta områden tillsammans med Stiftelsen The Global Village, arrangörerna av Politikerveckan i Järva. Undersökningen är genomförd med invånare i de 60 utsatta områden som finns i landet. Den innehåller även en undersökning med allmänheten, för att kunna jämföra de boende i utsatta områden med övriga invånare i landet. Nytt för i år är också en undersökning genomförd med chefer med personalansvar i privat och offentlig sektor.
Årets två fokusområden är företagens syn på integration och hur invånarna i landets utsatta områden man ser frågor som berör pandemin. Utöver det så har vi med delar som
Demokratin, viktigaste fråga och förtroende
Arbetsmarknad och integration
Privatekonomi
Trygghet och lokalsamhäller
Resultaten från undersökningen har förekommit flitigt i media, och här kan ni ta del av ett axplock från rapporteringen.
EKOT SR – Unga och utrikesfödda mer tveksamma till vaccin
EKOT SR – Vaccinationsviljan hos unga och utrikesfödda är låg
SvD/TT – Varann i utsatta områden vill flytta
DN/Ledartext – Låt fler i utsatta områden äga sitt boende
Bohusläningen/Ledartext – Politiker måste lyssna på de boende i utsatta områden
Aftonbladet/ledartext – Brott skrämmer mest i utsatta områden
Ett år kvar till valet
Den 2 september genomförde vi ett webbinar på temat Ett år kvar till valet. Bakom oss har vi en historisk mandatperiod som började med ett rekord i regeringsbildning med historiskt många pressträffar och finska pinnarna kom in i politiken. En januariöverenskommelse som var stabil ända till Vänsterpartiets nya partiledare inte tyckte pappret företrädaren fick räckte. En mandatperiod som har varit upptagen av en pandemi, som samtidigt ledde till en välbehövlig borgfred ett tag. En mandatperiod där forskare blev opinionsbildare och politiker lämnade över makten till myndigheterna. Sommarplågan är inte ljudet av musik utan rädslan för skjutningar som avlöste rädslan för pandemin.
Allt detta kommer inte från ett vakuum. Mandatperioden innan var också en uppslitande sådan baserad på en ganska svag överenskommelse för att undvika ett uttalat extraval. Väljarrörligheten är enorm. SD har slagits om första och andraplatsen med S och M.
Med ett år kvar till valet tittar vi på politiken ur väljarnas perspektiv: Har väljarna tappat tron på politiken? Leder eller följer politiken väljarna? Vem är det som kör egentligen? Varför skall man rösta? Var är partierna positionerade i det politiska landskapet?
Frågorna är många, och vi skall försöka ge lite ledtrådar kring vad det egentligen handlar om. Det finns många oprövade förklaringar. Dom vanligaste är väl att man inte nått fram med sitt budskap. Men är det verkligen så?
Case, Novus webbinar i samarbete med Falck Emergency
Under försommaren genomförde Novus ett seminarium tillsammans med Falck Emergencies om vad vården kan lära av pandemin. Det var ett mycket uppskattat och givande samtal som går att se i efterhand här.
Gemensamma seminarier tillsammans med kunder är något vi gör ibland. Det innebär rent praktiskt att vi håller till hos oss, både kunden och Novus bjuder in intressenter, och tillsammans enas vi om en lämplig panel och ett bra format.
Vad visade då undersökningen. Jo, att pandemin har skapat en del nya beteenden bland allmänheten, och att vissa av dessa sannolikt är här för att stanna.
Undersökningen visar att sex av tio hos allmänheten (62%) har fått ökat förtroende för vården under pandemin och kan härledas till vårdpersonalen. När förtroendet minskar beror det på bristande resurser och ledarskap.
I undersökningen har allmänheten svarat på hur de anser att vårdskulden ska hanteras. Mer personal (69%) och ett förbättrat patientflöde (53%) är något av de anser är viktigast.
Nära en av fyra (24%) har erfarenhet av mobil vård och bland de som har erfarenhet av det uppger sex av tio (60%) att de upplevde det som positivt att vården skedde i hemmet. De är även positiva till att provtagningar (61%) och läkarundersökningar (47%) utförs i hemmet. Av de som saknar erfarenhet av mobil vård är drygt hälften (52%) positiva till att få mobil vård.
Digitaliseringen skapar också den möjligheter för att möta många olika vårdbehov för till exempel den förebyggande och den kroniska vården. Undersökningen visar att fyra av tio (38%) uppger att de nu är mer benägna att söka digital vård och att en av tre (33%) är positiva till att lämna ut hälsodata.
I seminariet, som leddes av Brit Stakston, deltog:
Mats Elzén, presenterade undersökningen
Daniel Forslund, ordförande i SKR:s Beredning för digitalisering
Anna Krohwinkel, forskningschef, Stiftelsen Leading Health Care
Maria Taranger, områdeschef Sahlgrenska universitetssjukhuset
Sineva Ribeiro, Ordförande Vårdförbundet
Torbjörn Sjöström, vd Novus och ansvarig för Novus Coronastatus som följt pandemin sedan den blev känd i Sverige.
Novus expanderar kraftigt och rekryterar försäljningschef
Allt fler företag inom näringslivet efterfrågar den kunskap Novus kan leverera. Förutom att Novus är Sveriges mest kända undersökningsföretag har affären och även antalet anställda ökat kraftigt. Under de senaste 12 månaderna, mitt under pandemin har Novus rekryterat 13 nya medarbetare.
Novus välkomnar nu Lena Rodén som Novus försäljningschef. Lena har en bred erfarenhet från försäljning, kommunikation och ledarskap. Hon kommer närmast från rollen som konsultchef på ett IT konsultföretag. I rollen som försäljningschef kommer Lena ha ansvar för att ta tillvara de affärsmöjligheter som en ökad efterfrågan innebär.
”Lena passar perfekt in i rollen som försäljningschef på Novus. Vi är mitt i en tillväxtresa och jag är mycket glad att kunna välkomna henne till Novus.” Säger Torbjörn Sjöström VD på Novus.
”Jag ser framemot att tillsammans med all den kunskap som finns inom Novus utveckla vår och våra kunders affär. Det är en spännande tid att tillträda som försäljningschef på flera sätt, dels behöver organisationer skaffa sig nya kunskaper kring deras kunder och medarbetares förändrade beteenden och att jag får möjlighet att vara med och leda hur vi på Novus ska stötta våra kunder i detta”. Säger Lena Rodén.
Lena började i mitten av augusti.
Läs- och lyssningstips!
Mer accepterat att dricka på vardagar
Vardagsindex är IQs årliga undersökning om svenskarnas attityd till att dricka på vardagar, genomförd av Novus. Årets undersökning visar på den mest tillåtande attityden till vardagsdrickande sedan undersökningen startade 2015.
Läs mer om Vardagsindex 2021 här…
Debattartikel i Dagens Industri: En missförstådd politik
Det är ett år kvar till valet, men vad handlar egentligen politiken om, frågar sig Torbjörn Sjöström, vd på analys- och undersökningsföretaget Novus.
Torbjörn Sjöström träffar Tove Fall i Novus Sanity Check
Tove Fall som är professor i Molekylär Epidemiologi, men kanske mest känd som en av de som startade forskningen kring appen Covid Symptom Studies i Sverige och syns regelbundet kring Covid forskningen i Sverige. Toves forskningsprojekt har också använt Novus Coronastatus som en del i sin forskning.
Kontakta oss…
…om du vill ha mer information eller har frågor om oss eller en undersökning du vill göra.
Tveka inte att kontakta din kontaktperson på Novus alternativt maila till info@novus.se, peter.blid@novus.se, lena.roden@novus.se.
Är du inte prenumerant än?
Har du fått brevet vidarebefordrat till dig, men vill ha det direkt i din inkorg nästa gång?