Politik och opinion

Opinionsundersökningar

Vissa organisationer har ett behov av att vara relevanta i samhällsdebatten så deras frågor får mer utrymme i media eller förståelse hos beslutsfattare. Ett utmärkt sätt att sätta fokus på organisationens frågor är att göra en undersökning. Men det är inte så enkelt att bara skicka ut frågor och hoppas på det bästa. För att vara relevant behöver man förstå hur samhället fungerar och vad som påverkar. Man behöver också samarbeta med ett företag som levererar tillförlitliga underlag och är trovärdiga som aktör. Vi finns mitt i navet av alla aktörer i samhället och har en stor förståelse för samhället fungerar.

Novus väljarbarometer

En av våra kärnverksamheter är arbetet kring Novus Väljarbarometer som presenteras varje månad i samarbete med TV4 och Göteborgs-Posten. Där följer vi partisympatier och väljarbeteende över tid. Se Novus väljarbarometer här.

Politik: partisympatier, väljarbeteenden, politiska sakfrågor

Vi arbetar med många politiska partier och andra organisationer som följer politiska frågor. Det är helt avgörande att förstå vad som är viktigt och varför om man vill representera sina medlemmar eller för den delen förstå väljarna. Där är Novus med vår breda kunskap och närvaro i samhällsdebatten en värdefull partner för att förstå på riktigt, inte bara få några siffror som är svåra att tolka. För målet är ju att förstå varför det är som det är. Inte bara konstatera hur det var igår. Vi gör också Sveriges största väljarbarometer som presenteras i samarbete med TV4 och Göteborgs-Posten. I samband med valen gör vi även många lokala väljarbarometrar. Vi är det enda undersökningsföretag som varit närmast valresultatet i alla de tre senaste EU valen. Det är få som kan skryta med det praktiska beviset på att undersökningarna ger en korrekt bild av en fråga. Så du som kund kan vara säker på att de metoder vi har är beprövade och ger en korrekt bild av nuläget. Men tillförlitliga underlag är så klart bara en förutsättning för värdefulla analyser som leder till den förståelse för mänskligt beteende som du som kund skall kunna förvänta dig från Novusundersökningar.

Kontaktperson
Torbjörn Sjöström
Novus konsult Hjalmar Strid
Kontaktperson
Hjalmar Strid

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: