Webinar: 30 dagar efter valet – Den datadrivna sanningen

Se vår eftervalsanalys baserat på data från Whispr Group & Novus
Med Torbjörn Sjöström och Olof Gränström

Diskuterat på seminariet

Hur såg de politiska partiernas strategier ut under valet 2022? Whispr Groups senioranalytiker Olof Gränström och Novus VD  Torbjörn Sjöström kommenterar resultatet och diskuterar strategierna hos partierna samt hur folket uppfattat valet. De visar även hur de olika analysmetoderna tillsammans ger en tydlig bild av valet och presenterar vilka slutsatser de drar av valet 2022.

Webinariet baseras på analyser av Novus och Whispr Group

  • Unga eller gamla, kvinnor eller män, storstad eller landsbygd – vilka väljare pratar partierna med i sin annonsering
  • Energi, sjukvård eller kriminalitet – vilka är partiernas huvudbudskap?
  • Vilket parti lägger mest pengar på sin annonsering?
  • Hur har annonsering i sociala medier uppfattats av svenska folket?
  • Har den digitala annonseringen påverkat väljarnas beslut?

Varför gör vi det här tillsammans?

Vi vet hur viktigt det är att titta på flera olika datakällor. Tillsammans har vi gjort en eftervalsanalys där vi djupdyker i Whispr Groups digitala valbarometer som tittar på hur de olika politiska partierna annonserat i sociala medier. Vi jämför detta med Novus opinionsundersökningar innan och efter valet.

Talare

Torbjörn Sjöström (Novus)

Torbjörn är Vd och ansvarig för de politiska undersökningarna på Novus, och dyker ofta upp i nyheterna i den rollen. Föreläser regelbundet i Sverige och utomlands om bland annat undersökningsmetodik, hur åsikter byggs i det offentliga rummet och hur man stärker demokratin. Utnämnd till årets kommunikationskonsult i Sverige 2014. Vice ordförande i EAPC (European Associations for Political Consultants). Publicerad i Nature. Medlem i flera internationella undersökningsorganisationer. WAPOR, AAPOR, ESOMAR och Gallup International.

 

 

 

Olof Gränström (Whispr Group)

Olof Gränström är utbildad statsvetare och ekonom, och har tidigare jobbat i Hans Roslings team på Gapminder samt deltog som samhällsanalytiker på TV4 under den senaste valrörelsen. Där kommenterade han allt från hur de politiska partierna lade upp sina digitala kampanjer, till vad svenska folket talade om i sociala media. Idag jobbar han som  samhällsanalytiker på Whispr Group och brinner för att få fler människor att lära sig om och förstå mer om den värld vi lever i.

 

Moderator

Anna Albinsson

Anna är Vd för Whispr Grupp med lång erfarenhet som marknads-, sälj- och kommunikationschef. Med en bakgrund som bland annat internationell marknadschef för Dun & Bradstreet, försäljningschef på Bisnode, Head of Operations på Telge Energi och kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp bidrar hon med expertis inom en rad olika områden. Utöver detta har Anna studerat både statsvetenskap och nationalekonomi på Lunds Universitet.

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: