Webinar: 30 dagar efter valet – Den datadrivna sanningen

Eftervalsanalys baserat på data från Whispr Group & Novus
Med Torbjörn Sjöström och Olof Gränström


Här kan du se en inspelning av seminariet:

Novus och Whispr Group har följt valet sedan januari 2022. Nu kombineras analysmetoderna för första gången någonsin i en eftervalsanalys:

  • Vilka ämnen tycker folket är viktiga och hur agerar partierna för att rikta sin kommunikation i dessa frågor?
  • Hur har trenderna sett ut under vägen – hur agerade partierna och hur snabbt har de hakat på trenderna?
  • Hur har väljarna påverkats av partiernas ansträngningar i sociala media? Har till exempel SD:s satsning på Energifrågan fått väljare att välja SD för detta.
  • Hur mycket annonsering upplever folket att de nåtts av jämfört med vad partierna faktiskt annonserat?
  • Förstår svenskarna att alla upplever olika valrörelser på de sociala kanalerna?
  • Vad tycker svenskarna om “attackannonser” och upplevs det som reklam?

Kort sagt: Hur väl har partierna lyckats under valet 2022? Träffa Torbjörn Sjöström, Vd på Novus och Whispr Groups samhällsanalytiker Olof Gränström  den 11 oktober 30 dagar efter valet. Vi går igenom eftervalsanalysen och tittar även på hur man kan använda data från Meta Library tillsammans med undersökning i andra sammanhang.

Varför gör vi det här tillsammans?

Vi vet hur viktigt det är att titta på flera olika datakällor. Tillsammans har vi gjort en eftervalsanalys där vi djupdyker i Whispr Groups digitala valbarometer som tittar på hur de olika politiska partierna annonserat i sociala medier. Vi jämför detta med Novus opinionsundersökningar innan och efter valet.

Talare

Torbjörn Sjöström (Novus)

Torbjörn är Vd och ansvarig för de politiska undersökningarna på Novus, och dyker ofta upp i nyheterna i den rollen. Föreläser regelbundet i Sverige och utomlands om bland annat undersökningsmetodik, hur åsikter byggs i det offentliga rummet och hur man stärker demokratin. Utnämnd till årets kommunikationskonsult i Sverige 2014. Vice ordförande i EAPC (European Associations for Political Consultants). Publicerad i Nature. Medlem i flera internationella undersökningsorganisationer. WAPOR, AAPOR, ESOMAR och Gallup International.

 

 

 

Olof Gränström (Whispr Group)

Olof Gränström är utbildad statsvetare och ekonom, och har tidigare jobbat i Hans Roslings team på Gapminder samt deltog som samhällsanalytiker på TV4 under den senaste valrörelsen. Där kommenterade han allt från hur de politiska partierna lade upp sina digitala kampanjer, till vad svenska folket talade om i sociala media. Idag jobbar han som  samhällsanalytiker på Whispr Group och brinner för att få fler människor att lära sig om och förstå mer om den värld vi lever i.

 

Moderator

Anna Albinsson

Anna är Vd för Whispr Grupp med lång erfarenhet som marknads-, sälj- och kommunikationschef. Med en bakgrund som bland annat internationell marknadschef för Dun & Bradstreet, försäljningschef på Bisnode, Head of Operations på Telge Energi och kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp bidrar hon med expertis inom en rad olika områden. Utöver detta har Anna studerat både statsvetenskap och nationalekonomi på Lunds Universitet.

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: