Webinar: 30 dagar efter valet – Den datadrivna sanningen
Här kan du se en inspelning av seminariet:
Novus och Whispr Group har följt valet sedan januari 2022. Nu kombineras analysmetoderna för första gången någonsin i en eftervalsanalys:
- Vilka ämnen tycker folket är viktiga och hur agerar partierna för att rikta sin kommunikation i dessa frågor?
- Hur har trenderna sett ut under vägen – hur agerade partierna och hur snabbt har de hakat på trenderna?
- Hur har väljarna påverkats av partiernas ansträngningar i sociala media? Har till exempel SD:s satsning på Energifrågan fått väljare att välja SD för detta.
- Hur mycket annonsering upplever folket att de nåtts av jämfört med vad partierna faktiskt annonserat?
- Förstår svenskarna att alla upplever olika valrörelser på de sociala kanalerna?
- Vad tycker svenskarna om “attackannonser” och upplevs det som reklam?
Kort sagt: Hur väl har partierna lyckats under valet 2022? Träffa Torbjörn Sjöström, Vd på Novus och Whispr Groups samhällsanalytiker Olof Gränström den 11 oktober 30 dagar efter valet. Vi går igenom eftervalsanalysen och tittar även på hur man kan använda data från Meta Library tillsammans med undersökning i andra sammanhang.
Varför gör vi det här tillsammans?
Vi vet hur viktigt det är att titta på flera olika datakällor. Tillsammans har vi gjort en eftervalsanalys där vi djupdyker i Whispr Groups digitala valbarometer som tittar på hur de olika politiska partierna annonserat i sociala medier. Vi jämför detta med Novus opinionsundersökningar innan och efter valet.