Undersökningsbranschen i skottlinjen när Trump stämmer en oberoende undersökare i USA
Med anledning av att Donald Trump nyligen stämde en oberoende undersökare civilrättsligt i USA vill jag lyfta en viktig fråga: Att undersökningar, som används för att mäta opinionen, nu anklagas för att i stället påverka opinionen och agera som politiska aktörer.
Oberoendet hos undersökningsföretag är helt avgörande
På Novus är vi stolta över vårt oberoende. Vi ägs inte av någon lobbyverksamhet eller andra aktörer med särskilda intressen. Det är en grundläggande princip som måste värnas, och vi ser oberoendet som en hörnsten i vår verksamhet.
I fallet med Donald Trump och den oberoende undersökaren Ann Selzer är anklagelserna grundlösa. Ändå pekar det på något allvarligt: Makten bakom folkviljan och risken för att tysta röster som inte anses lojala. Att skrämma till tystnad hotar både yttrandefriheten och möjligheten att söka efter och presentera sanningen.
Jag oroar mig också för Ann Selzer, som utan grund anklagas för att vara en politisk aktör. Detta utsätter henne för en betydande risk – inte bara risken för verbala angrepp, utan även potentiella fysiska hot. Vi har sett mindre incidenter leda till våldsbrott i USA.
En bransch i skottlinjen
Det oroar mig också att branschorganisationerna ännu inte markerat skarpt mot detta, som kanske hoppas att detta grova hot mot yttrandefriheten ska blåsa över. Få tror att Trump har ett juridiskt case, men det handlar inte om att vinna i rätten. Det handlar om att skapa en tystnadskultur kring potentiellt obekväma sanningar. Precis som god journalistik kan vara obekväm, kan undersökningar och fakta också vara det.
Nu ser vi hur undersökningsbranschen hamnade i skottlinjen som en politisk motståndare. I fallet med Iowa-undersökningen, som Ann Selzer genomförde, stämde inte resultaten helt överens med valutfallet. Men hennes metod var korrekt, och det var aldrig fråga om en framtidsförutsägelse. Det är också troligt att hennes undersökning förändrade valdeltagande till Trumps fördel, vilket hon själv har konstaterat i intervjuer precis efter valet. Vi vet att när undersökningar felaktigt presenteras som en sanning kring en valutgång så påverkar det valdeltagandet. USA-valet är ett valdeltagarrace och det visade sig att Harris väljare inte gick och röstade i samma utsträckning som Bidens, vilket påverkade utfallet. Än så länge är orsaken till detta inte fastställd, men en anledning kan vara i just Iowa att medierapporteringen kring Selzers undersökning ändrade valdeltagandet om det sågs som en förutsägelse och inte en nuläges bild.
Att använda detta som en politisk och rättslig attack är oroande. Effekten kan bli att färre vågar publicera undersökningar, med rädslan att resultatet kan vara något som makthavare inte tycker om. När medias förtroende urholkas är det folkviljan som står näst på tur. Det här påverkar inte bara opinionsföretag. Även forskningsinstitutioner som Stanford, Harvard och MIT kan börja tveka inför att publicera resultat som går emot vad Trump vill se. Faran är om man tystar ner sanningen. Ingen vill riskera att bli stämd av blivande president eller bli utsatt av den flodvåg av hat och hot som kommer i kölvattnet.
Sedan är det viktigt att vara medveten om att det finns falska opinionsundersökningar som publiceras i syfte att skapa en falsk folkvilja. Det skymtades i USA, och har bekräftats i Österrike och Storbritannien. Förekomsten av dessa finns även i Sverige, inte bara den TV4 avslöjade i ”Trollfabriken”, utan indikationer på att det även förekommer i etablerade media här. Därför är det viktigt att återigen poängtera att undersökningar måste vara tillförlitliga och utförda av oberoende undersökningsföretag – att använda vetenskapliga metoder som korrekt representerar befolkningens åsikter. Det måste vara en standard för alla företag, organisationer och nyhetsmedia.
Vi måste försvara oberoende kunskap
Det är viktigare än någonsin att försvara tillförlitlig, oberoende kunskap. Jag har själv fått kritik från konkurrenter för att jag lyfter dessa frågor – ofta från aktörer som själva kompromissar med tillförlitligheten i sina undersökningar. Detta är en tydlig påminnelse om varför vi måste stå upp för korrekt utförda undersökningar.
Oberoende kunskap är en av grundpelarna i ett demokratiskt samhälle, och vi får inte låta den tystas. Vi på Novus står fast vid vårt arbete för att lyfta fram vad människorna verkligen tycker.
Torbjörn Sjöström
VD
Novus