Blogg

Novus Blogg kommenterar och reflekterar kring undersökningens styrkor och utmaningar i vår föränderliga värld.

Svenska folket överskattar rejält andelen utländska medborgare i Sverige

20 sep 2023

Den genomsnittliga svensken har bra koll på andelen utlandsfödda men mycket sämre koll på andelen utländska medborgare. Novus har frågat svenska folket om hur stor andel av den svenska befolkningen de tror är födda utomlands samt hur stor andel som är utländska medborgare och jämfört svaren med SCB befolkningsstatistik. SCB baserar sin befolkningsstatistik på uppgifter […]

Läs inlägg

Novus är specialist på undersökningar i segregerade och utsatta områden

12 sep 2023

Nedan är några exempel på denna typ av undersökningar. Undersökningar i socioekonomiskt segregerat område (RegSo) RegSo är en rikstäckande områdesindelning från SCB för statistisk uppföljning av socioekonomisk segregation. RegSO delar in Sverige i 3 363 områden och baseras på hur stor andel i detta område som har utländsk bakgrund. Med utländsk bakgrund avses personer som […]

Läs inlägg

Novus undersökningar i socioekonomiskt segregerat område (RegSo)

05 sep 2023

Novus genomför många undersökningar bland boende i socioekonomiskt segregerat område (RegSo). RegSo är en rikstäckande områdesindelning med 3 363 områden från SCB för statistisk uppföljning av socioekonomisk segregation. Denna områdesindelning baseras på hur stor andel av befolkningen i respektive område som har utländsk bakgrund. I Novus Sverigepanel har vi information om i vilket RegSo område som […]

Läs inlägg

Så lyckas du med dina marknadsinsatser på en global marknad

28 aug 2023

Globala företag står inför den ständigt närvarande utmaningen att kombinera sin varumärkeskonsekvens med de olika lokala kontexter där man är verksam. För att lyckas på alla sina marknader utan att göra avkall på sin identitet måste man klara av att se både mikro- som makroperspektivet på sin verksamhet och organisation. Detta ställer stora krav på […]

Läs inlägg

Vikten av att göra sin hemläxa, bokstavligen

24 aug 2023

– om hur globala varumärken är beroende av lokala insikter I dagens globaliserade värld verkar allt fler företag över nationsgränser i olika kulturella kontexter, vilket innebär krav att som varumärke på samma gång vara enhetlig i sitt uttryck och anpassa sig till lokala – ibland vitt skilda – behov, värderingar och förväntningar. Produkter, tjänster, värdeord […]

Läs inlägg
Sida av 52
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: