Så optimerar du din närvaro under Almedalsveckan – handfasta tips från kommunikationsexperten
Politikerveckan, politisk cirkus, Roskilde för maktbranschen eller tennisveckan för töntar? Almedalsveckan är en hatad och älskad överlevare som har återhämtat sig efter pandemins digitala exil. I år är den både tajtare och tidigare än tidigare. Mattias Andersson, rådgivare på PR-byrån Friends Agenda, ger några användbara tips för den som vill optimera sin närvaro i Almedalen.
Inför de flesta företagsevenemang är det klokt att sätta tydliga och möjliga mål och att ha en realistisk plan för att uppnå dessa – ofta kallad strategi. Konkurrensen om uppmärksamhet är stenhård under Almedalsveckan. Om målet är att nå maximal exponering för en medelstor och medelintressant organisations varumärke, kan Almedalen sällan vara rätt plats om man vill ha stort genomslag utan att ha något särskilt intressant att framföra. Alternativt krävs det en så extrem plan (tänk offentlig nakenhet eller cirkuskonster) att genomförandet riskerar att skada organisationens goda namn och rykte. Att anpassa sig till miljön är nyckeln till både överlevnad och framgång. Almedalen är en plats där det ofta är klokare att försöka knyta långsiktiga kontakter än att skrika högre än andra i striden om uppmärksamhet. Framgång är mer trolig i det förtroliga samtalet, än i det stora utspelet.
Vad är vår roll? Almedalen handlar om politik och samhällsfrågor, inte om att sälja varor eller tjänster. Den ökande närvaron av kapitalstarka företag har drivit upp kostnaderna och trängt undan de små, fattiga men behjärtansvärda organisationerna. Hyrorna försörjer en armé av livsstilsgotlänningar under vintrarna. Om ni väljer att delta i Almedalen, bör det vara i rollen som en samhällsaktör som bidrar till en viktig fråga. Här mer än någon annanstans, är det klokt att fråga sig hur vi bidrar till att lösa samhällsutmaningar och gör världen till en bättre plats. Om ni har en lokal på plats, dekorera den smakfullt och undvik de säljiga skrytveporna från branschmässan.
Om du pratar med makthavare – be om råd. Hur bra ni än tror att er hisspitch är, är risken stor att den stackars makthavaren bara ser dig som en av tusen jobbiga typer som vill dra sitt case i kulsprutetempo. Vår byrås mycket erfarne medarbetare Per-Åke Thall ger ofta följande rekommendation vid politikerkontakter: Be om råd och lyssna mer än att prata själv. Politiker och andra makthavare uppskattar oftast att dela med sig av sin egen visdom, snarare än att lyssna på ännu en överenergisk besserwisser. Denna strategi är ofta bra för relationen och ökar chansen att motparten minns dig som en trevlig person när du följer upp kontakten efter sommaren. Det kan även ge viktig information om vilka osynliga målkonflikter och faktorer som påverkar en för er organisation viktig fråga under ytan.
Mikrodosera alkoholen. Rosémingel är en del av varumärket Almedalen, men få kommer dit med det uttalade målet att dricka så mycket gratisvin som möjligt. Ett glas kan ge dig mod att ta kontakt med okända, medan två, tre och alla de påföljande glasen tar på krafterna dagen efter och sätter hjärnan på autopilot. Det ökar risken att du fastnar i det gamla invanda och trygga samtalet med kollegorna du redan vet allt om, men minskar chansen att knyta nya kontakter och upptäcka nya och oväntade perspektiv.
Mattias Andersson började som journalist på bland annat Expressen och SVT. Sedan tjugo år hjälper han som rådgivare små och stora organisationer att hantera utmaningar, förflytta sig och nå framgång på arenor under starkt förändringstryck. Han är grundare och partner vid PR och kommunikationsbyrån Friends Agenda.