Lovisa Brunnberg, konsult på Novus.

Det som händer i Almedalen stannar i Almedalen – eller?

99 procent av den svenska allmänheten har minst hört talas om den, 94 procent av dessa uppger att de känner till den. Jag pratar om den årliga Almedalsveckan som för många företag, partier och privatpersoner är den viktigaste veckan på året för att driva sin agenda och nätverka. Vår gästbloggare denna månad Mattias Andersson diskuterade i sitt inlägg om vår roll som besökare, men vad är Almedalsveckans roll? Mer än ett populärt nätverksevent så finns det givetvis mer djup och syfte kring vad Almedalsveckan ska innebära och bidra med.

 

Arrangören Region Gotland har i sin varumärkesbeskrivning en uttalad ambition om vad de vill att Almedalsveckan ska förknippas med, vilket oundvikligen formar dess agenda i termer av vilka samtal, aktörer och utmaningar som tar plats varje år.

Vi på Novus har testat några utav de attribut Almedalsveckan önskar spegla, och frågat hur väl följande beskrivningar stämmer in på Almedalsveckan:

 

Främst anses Almedalsveckan vara en demokratisk mötesplats (54% instämmer), och en plats där olika åsikter får ta plats (51%). Något färre, cirka fyra av tio (39%), tycker att Almedalsveckan är en viktig mötesplats, och cirka två av tio anser att Almedalsveckan är en utvecklande miljö för det svenska samhället (22%).

 

Almedalen är utan tvekan en viktig plats för de som väljer att närvara, men exakt vad Almedalsveckan innebär för den svenska allmänheten är inte helt solklart. När vi frågade uppgav enbart cirka en av fem (16%) att Almedalsveckan kommer bli mer relevant i framtiden. Lägg därtill att endast en av tio (11%) uppger att de kommer ta del av mer nyheter än vanligtvis under tiden som Almedalsveckan pågår. Så vilka är utmaningarna för Almedalsveckan och hur gör man den relevant för fler? Många av eventen och föredragen är öppna för alla. Samtidigt stämmer nära fyra av tio inte in i att Almedalsveckan är en plats där kompetensutveckling äger rum (35%), eller i att den är tillgänglig för alla (39%). Det verkar alltså till stor del som att det som händer på Almedalsveckan också stannar innanför Ringmurens höga väggar. I år kommer Novus finnas med fyra representanter på plats. Dels för att dela med oss av våra insikter, dels för att lyssna in andras. Vi kommer se till att det vi tar del av och lär oss mer om inte bara stannar på Öjn.

 

I år åker vi fyra personer från Novus sida för att dela med oss av våra insikter, men också för att lyssna in andras.

Här är några ställen där ni kan hitta oss: 

Panelsamtal Hållbart näringsliv i Dagens Industris tält DI Fokus, onsdag 28 juni klockan 09.00

Panelsamtal med Novus vd Torbjörn Sjöström, More PR i Almedalen, fredag 30 juni, klockan 08.30-12

Novus konsult Hjalmar Strid kommer även att finnas på plats i SPP:s och American Chamber of Commerces tält under veckan.

 

Varje månad bjuder vi på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikationi form av Novus Varumärkesbrev.
Vill du ta del av det? Prenumerera här.

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: