Coronakoman är här. Vad händer nu?

Nu stänger delar av Sverige ner. Företag skickar hem sina anställda och uppmanar dem att arbeta hemifrån. Barnen är inte välkomna till dagis, skolor eller fritids så föräldrarna måste vara hemma. Företag skapar arbetslag där halva arbetsstyrkan får vara hemma, i karantän, resten får arbeta med tydliga restriktioner.

Allt detta händer i ett läge (13/3) där vi närmar oss, vad man vet, 700 personer som är smittade av coronaviruset. Det finns många osäkerheter i dessa siffror och det är oklart hur stora mörkertalen är.

Men vad händer nu?
Börsen rasar och företag varslar. Det blir lätt en handlingsförlamning där mycket lite händer. Den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD har varnat för att coronavirusets utbrott kommer att få kraftiga ekonomiska effekter, bland annat skrevs den globala tillväxten ned från 2,9 procent till 2,4 procent i år. Coronavirusets spridning globalt och på hemmaplan kan få stora konsekvenser för svensk ekonomi. WHO varnar för sjukdomen, men de varnar ännu mer för oron som sjukdomen leder till. Vi står inför något väldigt allvarligt.

En av utmaningarna är att det saknas fakta och kunskap om smittspridningens verkliga påverkan. Hur ska företagen kunna fatta relevanta beslut utan att ha all fakta? Men ändå tas det många beslut på någon form av magkänsla. Vi är mitt i ett scenario som är unikt och här handlar det om att förstå och försöka att göra ”rätt”.

Samhället måste rulla vidare, löner behöver betalas ut, företag behöver producera varor och tjänster. Skatteintäkter behöver komma in till staten. Samhället är beroende av att man inte överreagerar, alla företag är beroende av att deras kunder litar på dom. Att styras av känslor i detta läge kan vara mycket riskabelt. Hur reagerar marknaden när uppsägningarna ökar på grund av förlorad produktion och vikande intäkter? I nästa steg kanske beslut som verkade bra idag slå tillbaka på företagen och skada varumärket?

Vad händer när företagen ”öppnar upp igen”, de anställda kommer tillbaka till sitt företag. För visst måste det hända? Sverige kan ju inte vara i ”coronakoma” i månader eller år. Det är inte ett otroligt scenario att vi har fler smittade när företagen öppnar upp igen än när de stängde. Att smittan är något samhället behöver leva med eller tills ett vaccin finns.

Hur påverkar detta tilltron till företaget, näringslivet i stort och samhället i stort? Det vet vi inte idag. Vi vet inte ens hur många fler som blir smittade de kommande dagarna. Just nu kan vi bara iaktta och fundera på konsekvenserna.

Det finns egentligen bara förlorare här. Men om vi tittar på branscher ser vi att bland annat flyg, resebranschen och besöksnäringen kommer att få det mycket tufft. Medan de som exempelvis levererar varor hem och företag som knappt hinner med en plötslig hög efterfrågan på specifika varor eller livsmedelsbutiker som säljer slut på en hel del av sina lager. Andra jobbar febrilt med att försöka anpassa sin verksamhet efter nya behov, exempelvis att göra affärer digitalt så man kan minimera smittspridning genom att undvika mänsklig kontakt. Andra försöker anpassa sig genom att varsla.

Vilken grupp som företagen tillhör, måste de leva med sina beslut när allt har lagt sig. Här ser jag en stor utmaning för företag och våra samhällsinstitutioner. Vi har ingen kristallkula att tillgå, vi måste alltså ta reda på så mycket fakta som möjligt så vi kan fatta relevanta beslut.

Coronaviruset kan göra oss mycket sjuka och vi kan förlora nära och kära. Coronaviruset kan ge oss en lågkonjunktur och många kan förlora sina jobb. Det är allvarligt och i detta läge är det viktigt att vi inte fattar beslut utifrån en känsla. Det kommer att bli diskussioner om hur vi agerat och varför. Därför är det viktigt att vi fattar välunderbyggda beslut.

Vi på Novus följer vad svenska folket tänker och tycker, men även hur det som händer påverkar företagen.

De företag och samhällsinstitutioner som är intresserade av att ta reda på vad alla drabbade, oavsett om det är allmänheten eller företag, tycker och tänker om det som händer är de som kommer ha bäst möjlighet att navigera sig i denna känsliga situation. Kunskap behövs för att kunna ta relevanta beslut som inte är känslostyrda.

Novus är ett kunskapsföretag, vår roll i samhället är att hjälpa våra kunder förstå individen, samhället och marknaden. Hur tänker man och varför?

Är det smittan, oron eller något helt annat som är den största ”boven”. Har man tillräcklig kunskap? Vem litar man på? I tuffa tider som nu behöver vi alla förstå. Just idag behöver vi kunskap mer än någonsin.

Det kommer ett liv efter den akuta situationen vi har just nu. Låt oss hjälpa er ta faktabaserade beslut. Vi finns här för att ge er kunskap, vårt jobb är att hjälpa er förstå.

 

Gun Pettersson

CDO, Novus