
Så kan fackliga organisationer attrahera och behålla unga medlemmar
Per Fernström är Strategic Advisor på Novus och har lång erfarenhet av att arbeta nära medlemsorganisationer inom både fack och arbetsgivarsidan. Med fokus på medlemsrelationer, branschfrågor och förståelse för målgrupper hjälper han organisationer att stärka sin relevans på marknaden.
”Vår erfarenhet av att arbeta med både arbetsgivarorganisationer och fackliga organisationer ger oss en bred förståelse inte bara för olika sakfrågor, utan också kring samspelet mellan fack och arbetsgivare.”- Per Fernström
Vi har fokuserat på den återkommande utmaningen att attrahera nya medlemmar, specifikt ur ett fackligt perspektiv och den yngre generationen. Här erbjuder Novus olika typer av marknadsanalyser för att ta reda på drivkrafter och eventuella barriärer för medlemskap. Per listar några viktiga aspekter som kan bidra till att stärka facklig organisering hos den unga publiken. Här är några smakprov:
◾ Öka relevansen för varje enskilt medlemssegment. På Novus jobbar vi en hel del med segmenteringar och profileringar. Vi är alla olika med varierande behov, barriärer och drivkrafter. För att stärka organiseringsviljan bör därför kommunikationen målgruppsanpassas, exempelvis utifrån värderingar, ålder, livssituation och kulturell bakgrund.
◾ Nya typer av anställningar kräver nya lösningar. Många unga på arbetsmarknaden kan ha tillfälliga anställningar, andra otrygga anställningsformer eller vara egenföretagare (inklusive de inom gig-ekonomin). Vilka tjänster och aktiviteter säkerställer schyssta arbetsvillkor för dem?