
Novus och Sveriges Kommunikatörer: Bilden av Sverige
Idag inleds Mötesplats Sverige för andra gången. Just nu har hundratals kommunikatörer, vd:ar och innovatörer samlats i Umeå för att diskutera hur vi tillsammans kan arbeta för att stärka berättelsen om Sverige och förbättra Sverigebilden.
I samband med detta har Novus, tillsammans med Sveriges Kommunikatörer, genomfört en undersökning som visar att en stark och positiv berättelse om Sverige är avgörande för svenskarnas framtidstro och känsla av framgång. Novus vd, Torbjörn Sjöström, inledde programmet med att presentera rapporten.
Undersökningen visar att 79 % av svenskarna anser att positiva berättelser om Sverige är viktiga för deras framtidstro, samtidigt som 76 % upplever att landet har blivit mer polariserat.
Undersökningen visar bland annat att:
- 46% tycker att det bästa med Sverige är demokrati, följt av välfärd och social trygghet (37%) och Allemansrätten (33%).
- 63% tycker att det sämsta med Sverige är kriminalitet och brottslighet (63%), följt av försämring av välfärden (39%) och dålig integration (37%).
- 79% tycker att det är viktigt med goda berättelser om Sverige för sin egen framtid och känsla av framgång. 7% tycker inte det.
- 76% tycker att Sverige har blivit mer polariserat. 6% tycker inte det.
– Kommunikation är direkt avgörande för att utveckla en positiv och inkluderande bild av Sverige. Vår undersökning visar att människor påverkas starkt av de berättelser som förmedlas. För att stärka framtidstro och sammanhållning måste vi lyfta fram innovation, samverkan och framgångar – samtidigt som vi hanterar de utmaningar vi står inför, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer.
– Det är lätt att dras med i allt det negativa, men vi får inte glömma att grundtryggheten i Sverige är mycket hög på det individuella planet. Allt är verkligen inte dåligt utan det finns mycket att vara stolt över som svensk, och som vi också behöver värna om. Det finns egentligen ingen konflikt mellan att värna om det som är bra och lösa problemen som vi har idag, säger Torbjörn Sjöström, vd på Novus.
Här hittar du rapporten och samtliga svar i sin helhet:
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Sveriges Kommunikatörer 27 februari – 4 mars 2025 i Novus Sverigepanel och besvarades av totalt 1013 personer och är åsiktsmässigt representativ för svenska folket i åldersgruppen 18–84 år. Här kan du ta del av ytterligare information om Novus Sverigepanel.