Svenskarnas givande 2025

I elva år har Novus undersökt allmänhetens inställning till ideella organisationer på uppdrag av Giva Sverige. Nu har rapporten ”Svenskarnas givande 2025” lanserats.

Peter Blid, rådgivare på Novus, deltog under lanseringswebinariet och delade sina insikter från undersökningen:

”Det är väldigt kul att ha fått förmånen att följa allmänhetens syn på givande och ideella organisationer under en så lång tidsperiod. Vissa mönster är stabila, som den genomgående positiva inställningen till ideella organisationer och att ungefär hälften av svenskarna skänker pengar varje halvår. Kvinnor och äldre är fortsatt är ”kärngivare” och de mest engagerade grupperna.

Samtidigt har mycket förändrats. Givarvanor har utvecklats i takt med förändrade konsumentbeteenden och nya betalningssätt. Vår mätserie har fångat övergången från insamlingsbössor och autogiro till Swish som är ohotad etta när det gäller det populäraste sättet att skänka pengar till ideella organisationer idag.

Omvärldshändelser har också påverkat benägenheten att skänka pengar till ideella organisationer. Vi har sett skiften i givandet både ur global som svensk synvinkel under flyktingkrisen 2015, pandemin, Ukrainakriget och nu senast till följd av lågkonjunktur och inflation. Det ostadiga säkerhetsläget i världen framöver kan påverka givandet ytterligare.”

Ta del av rapporten för 2025 här.

Kontaktperson
Peter Blid

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: