Varannan svensk vill ha en 3D-TV
En ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av LG, visar att svenska konsumenter är mycket positivt inställda till 3D-teknik. Över hälften av respondenterna ställer sig positiva till möjligheten att få en 3D-upplevelse i en TV.
Över en tredjedel av respondenterna bedömer att de kommer att ha en 3D-produkt i hemmet inom fem år och över hälften kan tänka sig att betala extra för 3D-funktionalitet i sin TV.
Enligt undersökningen tror i stort sett ingen att 3D är en övergående trend. Istället tror 40 procent att det kommer att vara den nya standarden inom fem år.
Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Novus under perioden 23 september till 3 oktober 2011. Syftet var att kartlägga svenskens 3D-vanor och konsumenternas sätt att använda produkter som TV-apparater, mobiltelefoner och datorer – hur de olika produkterna är relaterade till varandra och hur konsumenterna ser på den nya 3D-tekniken. Antalet respondenter var 1101 personer, män och kvinnor i åldern 18-45 år i Sverige.