2025 #2: Varumärkesstärkande arbete

Varumärkesstärkande arbete

I detta nummer av Novus Varumärkesbrev välkomnar vi Charlotte Pataky, pressansvarig på BankID, som delar sina insikter om hur man bygger och bevarar förtroende i en digital infrastruktur. Vi delar även en sammanställning från vårt senaste gemensamma lunchseminarium med Jonas Heimer och Leksands Sparbank, ett blogginlägg från Matilde Thomas på Novus som dyker ned i frågan om varumärkesskam, ett se-tips om maskotar och en påminnelse om Novus Brand Shuttle; en unik lösning som hjälper dig att förstå ditt varumärkes styrkor.


Novus bjuder in: Charlotte Pataky BankID

BankID är en självklar del av svenskarnas digitala vardag och vägen dit har krävt ett långsiktigt arbete med varumärke, säkerhet och förtroende. BankID har marknadens högsta nyckeltal vad gäller varumärkesstyrka, förtroende och lojalitet. Novus bjuder in Charlotte Pataky, pressansvarig på BankID – Finansiell ID-Teknik.

Läs hela intervjun med Charlotte Pataky här…


Lunchseminarium – Så byggde Leksands Sparbank ett starkare varumärke

Stort tack till alla som deltog på Novus och Leksands Sparbanks gemensamma lunchseminarium, där Jonas Heimer, marknadschef på Leksands Sparbank, presenterade intressanta och nytänkande satsningar som lett till önskad varumärkesförflyttning. . För dig som inte kunde delta finns nu en sammanfattning med nyckelinsikter från seminariet här!

Läs om seminariet här…


Varumärkesskam: När värderingar och konsumtion inte alltid går ihop

Hur ser svenskarnas relation ut till de kritiserade lågprisplattformarna Temu och Shein? Matilde Thomas, Research Advisor och specialiserad inom varumärkesundersökningar på Novus, skriver om en ny Novusundersökning om svenskarnas inställning, kännedom och köpvanor kopplat till de kinesiska e-handelsjättarna. Varför lockas konsumenter till plattformar som egentligen inte stämmer överens med ens värderingar?

Läs Matilde Thomas blogginlägg här…


Var tog alla varumärkesmaskotar vägen och varför gör de comeback?

Här kommer ett se-tips! En ny mini-dokumentär dyker ner i historien om en av varumärkesvärldens mest effektiva (och underskattade) verktyg: Maskoten.

Varumärkesstrategen Stef Hamerlinck utforskar varför dessa figurer försvann från våra skärmar och varför de nu ses som framtidens marknadsföring. Från klassiska karaktärer till AI-maskotar, med insikter från bland annat Jenni Romaniuk och Paul Feldwick, samt exempel från Duolingo, Salesforce, Mailchimp och Japan. Rekommenderas varmt för alla som jobbar med varumärkesbyggande.

Se filmen ”Are brand mascots making a comeback?” här…


Missa inte Novus Brand Shuttle!

Hur vet du egentligen hur ditt varumärke mår just nu? Med Novus Brand Shuttle får du ett snabbt nuläge: Hur många känner till ditt varumärke och vad väcker det för känslor? Du får ett styrkeindex, insikter om kännedom, attityd och en tydlig bild av var du står i dag. En perfekt startpunkt för att kunna fatta smarta beslut framåt.

Läs mer om hur det funkar här…


Trevlig läsning!

Hälsningar från Novus Varumärkesteam.

Har du frågor som rör varumärke eller kommunikation?
Kontakta oss här: varumarke@novus.se


I Novus Varumärkesbrev bjuder vi kontinuerligt på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikation. Vill du ta del av det i realtid? Prenumerera här.

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: