Nu tankar vi ny inspiration – Novus nyhetsbrev februari 2021
Vi går mot ljusare tider, på alla sätt känns det som. Den där ljusstrimman som smyger sig in bakom sovrummets rullgardin tidig morgon är så välkommen så här års. Det är lätt att tänka att man ska ta nya tag och lägga nya planer, både privat och i jobbet.
Nya tag innefattar ju även att tänka nytt. Har ni någon gång funderat på det magiska ordet ”varför”? Ofta kan det vara lärorikt att leka 3-åring och fråga sig varför allt emellanåt. Varför har vi fått fler kunder? Varför har köpbeteendet ändrats? Varför får vi ingen effekt på all marknadskommunikation vi gör? Varför är vårt varumärke inte lika starkt längre? Ibland har vi ett svar, ibland inte. Men frågan förtjänar alltid ett svar, oavsett vilket varför det handlar om. Därför vill vi, så här i slutet av februari år 2021, slå ett slag för frågan ”varför?”. Har du funderat på dina ”varför”?
I detta nyhetsbrev kan du bland annat läsa om, Early adopters, ett exempel på hur man skapar content och dessutom presenterar vi en nyanställd. Du får även läsa om en studie i användande av munskydd och Daniel Berthelsen, dataanalytiker, berättar vad han gör på Novus.
Våra undersöknigar blir ”content”
Våra kunder använder många olika kanaler för att nå ut till sin marknad, en av dessa kanaler är innehållsmarknadsföring. Med så kallat content, skapar våra kunder en story, en story som håller att berätta vidare och som även innehåller intressant ny kunskap.
Pandemin har skapat ett ökat intresse för PR/innehåll eftersom företag och organisationer inte kan jobba med aktivering och fysisk bearbetning i samma utsträckning som tidigare. Våra kunder behöver helt enkelt öka närvaron digitalt och då vill man ha något att berätta. Vad kan vara bättre än ny kunskap från en undersökning?
Fler av våra kunder jobbar med undersökningar för att bygga en story, ett exempel på det kan du läsa om på vår hemsida.
Hur många early adopters har din marknad?
Det blir allt vanligare att våra kunder vill kartlägga andelen early adopters* och veta hur profilen ser ut för just deras marknad eller produktkategori.
Generellt säger man att 15% av befolkningen är early adopters, både enligt gängse forskning och i våra undersökningar. Bryter man sedan ner på specifika områden, tech, mat, livsstil mm. kommer man ner på nivån 5-10% av befolkningen.
Vill du veta hur vi kartlägger early adopters, kontakta oss så berättar vi mer!
*Early adopters: De är nyfikna, förändringsbenägna, testar snabbt nyheter på marknaden och introducerar trender i sina sociala kretsar. De recenserar och rekommenderar. De är kompisarna med bäst koll. Novus har en modell för att identifiera eary adopters.
Användandet av munskydd ökar i Sverige
Andelen som använder munskydd inomhus på offentliga platser ökar sakta men säkert. Från att det tidigare varit en majoritet som aldrig använt munskydd är det nu fler som säger att de använder munskydd åtminstone ibland (55%).
Läs mer i senaste Coronastatus…
Lär känna en novusmedarbetare
Vi vill gärna presentera oss som jobbar på Novus så att du får lära känna de som ligger bakom allt som Novus skapar. Som ett återkommande inslag i våra brev kommer en medarbetare att svara på några frågor. I detta brev får du lära känna Daniel Berthelsen lite närmare.
Vad gör du på Novus?
Jag tar hand om all databearbetning i ett projekt. Det vill säga programmering av frågeenkät, urvalshantering, bearbetning av slutdata samt framtagning av tabellunderlag för rapporterna. Därutöver jobbar jag en del med panelrekrytering och utveckling av interna kvalitetsprocesser. Jag gör även lite projektledning och avrapportering för vissa kunder.
Vad är särskilt kul med ditt jobb?
När vi gör en undersökning, då vi inte bara verifierar eller falsifierar hypoteser, men också hittar dolda samband och tar fram nya värdefulla insikter. Det förutsätter att man redan från början har tänkt ut en bra analysmodell och utifrån den bygger en bra undersökningsmetod och ett genomtänkt formulär.
Vad tycker du är branschens största utmaning?
Att säkra tillförlitligheten i det vi gör och i det vi levererar. Allt för många går på kompromiss med kvalitén och väljer dumsnåla lösningar. Vårt viktigaste kapital är förtroende. Det tar tid och resurser att bygga upp. I en tid då mycket ifrågasätts har vår bransch ett stort ansvar att göra rätt och ta fram tillförlitliga fakta.
Läs- och lyssningstips!
Skillnader i viktigaste politiska fråga beroende på kön och ålder
Läs om hur det skiljer sig i prioritering av de viktigaste politiska frågorna i förhållande till kön och ålder hos svenska allmänheten. Katarina Hajdu – Research Executive skriver på bloggen.
Så förvandlas medierna till godisbutiker
”Live” är mediebranschens nya mantra. Alla vill ha mer underhållning, information och nyheter i realtid. Men vad vill svenskarna helst ha? Torbjörn Sjöström analyserar på bloggen en av slutsatserna från Novus undersökning om mediekonsumtionen under Corona.
Nytt poddavsnitt av Novus Sanity Check
Hör Micael och Torbjörns tankar kring vad som får utrymme i medierna satt i förhållande till mediekonsumentens förväntan i en tid där livesändningar får allt större utrymme.
Samtalet går sömlöst vidare till begreppet “realtid” i olika former, allt från i media till seminarier och slutligen vidare till “tid”. Alla former av tidsbegrepp som tidstjuvar, tidsuppfattning, användandet av tid under corona, pendlingstid, ställtid, dötid och värdering av tid. Micael upptäcker också begreppet “grubbelbada”.
Kontakta oss…
…om du vill ha mer information eller har frågor om oss eller en undersökning du vill göra.
Tveka inte att kontakta din kontaktperson på Novus alternativt maila till info@novus.se, peter.blid@novus.se.
Är du inte prenumerant än?
Har du fått brevet vidarebefordrat till dig, men vill ha det direkt i din inkorg nästa gång?