Multimetodplattform – MiOs
Med Novus nya plattform MiOs tar vi ett kliv framåt i utvecklingen av tillförlitliga undersökningar på marknaden. Novus har lett branschutvecklingen både i Sverige och internationellt genom att digitalisera Gallupmetoden.
Undersökningsbranschen har observerat en ökande trend av konsolidering bland underleverantörer. För att behålla större kontroll över vår egen datainsamling har Novus valt att minimera beroendet av underleverantörer och i stället hantera fler processer internt.
Det har historiskt funnits frågetecken om de individuella metodernas möjlighet att nå respondenter. Lösningen kallas i forskningsvärlden för multimode, där olika metoder får komplettera varandra för att nå fler i ett befolkningsurval.
Telefonundersökningar som ensam metod når idag en mycket begränsad del av befolkningen och vi ser därför alltid till att använda den kontaktväg som passar den enskilda respondenten. Novus har därför utvecklat en egen plattform, MiOs, för att genomföra undersökningar med multimode. Förutom Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel använder vi även elektronisk post i form av Kivra, SMS, postala vykort och andra typer av postala utskick, vilket möjliggör en täckning av hela Sveriges befolkning utan att vara beroende av underleverantörer. Novus använder alltid den eller de metoder som lämpar sig bäst efter anpassad situation.
Detta innebär att Novus har full kontroll på datainsamlingen samtidigt som vi minimerar användandet av underleverantörer för datainsamling, säger Mikael Ohlsson, Chief Experience Officer på Novus.