Novus nyhetsbrev – vi fyller på med kunskap

Glada nyheter från Novus i decembermörkret!

Vi är redan snart i mitten av december, och när vi tänker att vi ska varva ned inför jul så är det högre tryck än någonsin. Känner ni igen er? I detta nyhetsbrev ger vi er bl.a. kunskap om hur boende i utsatta områden i Sverige ser på sin situation, och vi berättar om vilket avtryck Almedalsveckan gjorde hos allmänheten.

Dessutom vill vi berätta att vi under året har fått flera nya medarbetare – och ett ”tungt” tillskott till Novus styrelse.

Som alla vet närmar vi oss jul och av erfarenhet vet vi att många företag och organisationer sitter med planeringen inför 2019. Behöver du ny kunskap inför nästa år är det hög tid att kontakta oss!

Novus och Global Villages projekt om hur boende i särskilt utsatta områden ser på sin situation har vunnit ett pris. Ge oss en minut så kommer vi ge dig kunskap som sällan får utrymme i medierna.

På undersökningsbranschens egen Oscarsgala, MarC Awards, blev Novus och Global Villages projekt om hur boende i särskilt utsatta områden i Sverige ser på sin situation vinnare av Årets undersökningsprojekt. Rapporten togs fram inför årets Järvavecka, där man ville flytta fokus från att bara prata OM personer i utsatta områden till att prata MED dem om deras situation och låta dem komma till tals.

Undersökningens resultat visar bland annat att personer boendes i de utsatta områden tycker att frågor som rör integration och arbetsmarknad är viktigare än bland boende i Sverige generellt samtidigt som man har ett högre förtroende för skola, arbetsförmedlingen och sin stadsdelsnämnd.

Det framkommer också att nästan var femte av boende i utsatta områden upplever en otrygghet vilket är fyra gånger så högt som hos allmänheten i Sverige. Resultatet visar också att endast en av tre tycker att integrationen fungerar bra och att de faktorer som är viktigast för en lyckad integration är språk, jobb och utbildning.

Från nazister och frånvarande statsminister till vikande förtroende och NMR – avtrycket från årets Almedalsvecka

För fjärde året har Novus – tillsammans med Dagens Opinion, Retriever och Gullers Grupp – släppt Almedalsrapporten. Rapporten ger en djupare bild av vilka aktörer som syntes mest i medierna och hur svenska folket ser på Almedalsveckan.

Målet med rapporten är att inspirera samt att skapa referenser och mått som visar vilka som gjorde skillnad under Almedalsveckan. Syftet är att ge företag och organisationer ledtrådar om hur man kan effektivisera sin närvaro i Almedalen.

Allmänhetens upplevelse av Almedalen har på ett år gått från att ha handlat mycket om nazister och en frånvarande statsminister till att handla om ett vikande förtroende generellt för veckan och där NMR gjorde ett stort avtryck. Det är så allmänheten, som inte var på plats i Almedalen, sammanfattar Almedalsveckan.

Är du nyfiken på att få tillgång till hela rapporten, så maila till info@novus.se eller kontakta någon av våra konsulter.

Professor Micael Dahlén ny i Novus styrelse

Under november fick Novus styrelse en ny medlem; professor Micael Dahlén. Få har den bredden och lyckas omvandla fakta till intressant kunskap på samma sätt som Micael. Hans fantasi, nyfikenhet, mångsidighet och kunskap gör honom till ett perfekt tillskott till Novus styrelse och förkroppsligar mycket av det vi på Novus står för.

Vi välkomnar Micael till Novus och det skall bli mycket spännande att se vad vi kan göra tillsammans.

 

Nya ansikten på Novus!

Under senaste året som gått har vi fått flera nya medarbetare! Säg gärna hello till våra grymma nya kollegor.Kajsa Bergvall – Consultant, Daniel Berthelsen – Data Analyst, Sanna Dahlberg – Researcher, Cecilia Dahlheim – Senior Consultant, Katarina Hajdu – Researcher, Linda Hoff Rudhult – Research Assistant, Lovisa Svensson – Researcher och Ulrika Sjöström – Legal Counsel

Instagram novus.se

Novus finns nu också på Instagram där vi delar med oss av publika undersökningar genomförda av Novus. Ni hittar oss genom att söka på novus.se i din Instagram app. Eller klicka på länken under.Kvinnor och unga är de som helst väljer bort julskinkan. Där varannan svensk kvinna, och varannan person mellan 18 och 29 år, kan tänka sig att hoppa över skinkan i år till förmån för ett mer vegetariskt julbord. Detta visar en ny opinionsundersökning från Novus, beställd av Djurens Rätt.